Naar een organisatiecultuur
die werkt!

lagere faalkosten door leiderschapstrajecten voor middenmanagement,
-coaching voor CEO's,
jaarbegeleiding voor bedrijven
 

De vijf grootste misverstanden over organisatiecultuur

Misverstand 1: Organisatiecultuur is soft

“Culture gets little respect but it will make or break your organization.”

We hebben allemaal in onze opleiding geleerd om te sturen op harde meetpunten: KPI’s, benchmarking, Six Sigma en (financiële) cijfers. Dat geeft zekerheid en controle. Maar geeft dit ook de zekerheid dat wij goed presteren?

Cultuur en gedrag echter, de factoren die erg bepalend zijn voor het succes van een organisatie, worden gezien als zacht. Begrijpelijk, want hoe meet je cultuur? Hoe leg je dit vast? Lees hier mijn vier tips.

Misverstand 2: Een cultuurverandering kost veel tijd…

“Bedrijfscultuur is één van de duurste productiemiddelen.”

De heersende opvatting is dat een cultuurverandering zo’n zeven jaar kost. Maar mijn mening is dat je bedrijf kansloos ten onder gaat als cultuurverandering niet binnen een jaar plaats vindt. Waarom cultuurverandering binnen een jaar moet lees je hier.

…en: een cultuurverandering kost veel geld

“Every dollar you spend on culture, it comes back multiplied.”

Het grootste misverstand over cultuurverandering is misschien wel dat het veel geld kost. Lees verder in mijn blog over een cultuurverandering kost veel tijd en geld:

  • Waarom een cultuurverandering binnen een jaar afgerond moet worden?
  • Wat de faalkosten zijn.
  • Wat het oplevert om wel te investeren in cultuur.

Misverstand 3: Organisatiecultuur is ongrijpbaar

“Organisatiecultuur ongrijpbaar? Praat eens met werknemers die on-ge- lo-fe-lijk boos zijn.”

Onderzoek wijst uit dat 70 procent van de fusies mislukt door een slechte organisatiecultuur. Hoe je jouw organisatiecultuur in kaart brengt en hoe je ermee werkt lees je in dit blog.

Misverstand 4: Een cultuurverandering is planbaar

“The intelligent have plans; the wise have principles.“
De route wordt regelmatig bijgesteld, maar we komen altijd aan! Op tijd!
Dat gaat alleen niet vanzelf! Wat hebben we nodig?

Misverstand 5: Je kunt een cultuurveranderingsproces uitbesteden aan derden

“Een leider staat niet alleen aan het roer als de zee kalm is.”
Iedere externe adviseur die je voorspiegelt hoe eenvoudig hij dit proces in jouw organisatie kan implementeren, kun je beter wantrouwen. Hij neemt namelijk de kracht weg die in de organisatie hoort te liggen. Als die beloofde ‘quick fix’ echt mogelijk zou zijn dan had je het zelf toch wel gedaan? Maar hoe werkt het dan wel?

Wil je meer weten over een organisatiecultuur? Heb je hulp nodig of advies? Neem dan contact met mij op.

Laat een reactie achter