Vaak is het beloningssysteem in onze bedrijven gericht op: “als je dit doet, krijg je dat”: bonussen, commissies, leaseauto’s, functies. Bonussen kunnen divers zijn zoals ik recent bij een woningcorporatie meemaakte. Bij de overplaatsing naar het nieuwe kantoor, was de hoeveelheid ramen in het nieuwe kantoor van de medewerker, een indicator van zijn status. Bij een andere firma vroeg ik ‘waarom er zoveel directeursfuncties waren’. Het antwoord van de eigenaar was: “omdat ik dacht dat ze dan wel gemotiveerd zouden worden.” Maar zo werkt ‘motivatie’ niet.
Het is al veertig jaar bekend dat dit soort beloningen motiverend zijn voor taken die routinematig en mechanisch zijn. Het werkte voor 20e eeuwse productie taken.
Maar veel van deze simpele, routinematige taken zijn te outsourcen of te automatiseren en dat gebeurt ook op grote schaal. Dat zijn niet het soort taken waar jij en ik mee van doen hebben, toch?
In dit tijdsbeeld hebben we het vaak over andere taken, complexere taken. Kijk eens naar jouw werk.
Precies over dit soort taken hebben we het vaak. En precies daar werken bonussen niet. Bij dit soort werk hebben we een andere manier van motiveren nodig. En toch motiveren we medewerkers nog steeds door dit soort 19e eeuwse extrinsieke motivatoren.
In allerlei onderzoek is bewezen dat een hogere beloning de creativiteit en het scherp nadenken afzwakt. Hogere beloningen leiden dan tot een armzaliger resultaat. We hebben dit ook gezien een paar jaar terug in de financiële sector. Hoge bonussen leidden niet tot een goed resultaat. Juist het omgekeerde.
Kortom extrinsieke financiële prikkels en straffen werken …………… averechts. Dat geldt voor alle bonussen.
Deze tijd kenmerkt zich doordat:
Het gaat er in deze tijd om om medewerkers zo te motiveren dat juist hier boven genoemde competenties maximale ontwikkelingskans krijgen.
Dan Pink heeft er in zijn Ted Talk mooie dingen over gezegd (https://singjupost.com/transcript-dan-pink-discusses-the-puzzle-of-motivation-at-ted-talk-conference) , gebaseerd op onderzoek en talloze voorbeelden.
Er zijn drie elementen in leiderschap die deze competenties voeden. Het gaat er in deze tijd om dat medewerkers autonomie, meesterschap en een doel ervaren.
Dit zijn de bouwstenen die leiden tot gemotiveerde werknemers wanneer de basis – niet vergeten – ‘eigenaarschap’ is (lees ook mijn eerdere blog over hoe je tot ‘eigenaarschap‘ komt).
Nee hoor geen utopie, onderzocht, bewezen en er zijn talloze mooie voorbeelden van bedrijven die het succesvol toepassen. Easy fix? Nee ook niet. Het kost aandacht, bewustzijn, visie.
Ik hoop wel dat je er door geïnspireerd raakt. Unused people skills zijn namelijk de belangrijkste faalfactoren en is de grootste kostenpost in bedrijven.
De investering waard om hier eens bij stil te staan toch? Die verdien je wel terug!
Laat een reactie achter