Strategie en bestemming in 2021
Heb jij een strategie en bestemming voor ’21?
Te weinig?
Dan even doorlezen: aan het eind doe ik je een bijzonder aanbod, een cadeautje. Geen addertjes onder het gras, gewoon een leuke start voor ’21 voor trouwe volgers!
Terugblik op 2020, heb je jouw bestemming bereikt?
Dit zijn de weken rond de jaarwisseling, dagen met familie en vrienden, met meestal een terugblik op het vorige jaar. Voor sommige bedrijven viel er veel stil, voor anderen gaf 2020 bijzondere kansen.
We gaan ’21 in, we hebben zicht op een Coronavrij leven. Het vermoeden is dat alles weer aantrekt. Ga jij nu gewoon weer aan de slag, verder met waar je gebleven was, alleen een tandje hoger qua tempo? Of wil je meer?
Misschien leerde je in ’20 dat doelen en bestemming waardeloos zijn voor jouw bedrijf want het loopt toch anders. Maar, – wel een beetje cynisch – er is maar één echt voordeel van geen doelen stellen en geen bestemming hebben, en dat is dat je niet kunt verdwalen. Het maakt nl. niet uit waar je heen gaat.
Maakt het jou wél uit waar je heen gaat?
Hoe lever jij met jouw organisatie jou grootste bijdrage?
Hoe weet jouw autonavigatie of je je bestemming hebt bereikt, als je geen bestemming hebt ingesteld? Sterker nog, je navigatie kan je niet eens vertellen waar je heen moet rijden, totdat je een bestemming hebt ingevoerd. Dat is in een organisatie niet anders! Het is dus zinvol om je voor ’21 af te vragen wat de bestemming van jouw bedrijf is. En ook: pas jij daar nog in?
De acht voordelen van een heldere bestemming
Een heldere bestemming heeft veel voordelen:
- het inspireert en bindt medewerkers,
- je kunt regelmatig checken of je op koers ligt,
- je kunt bijsturen,
- je kunt vieren als je jouw bestemming bereikt,
- als je jouw bestemming vertelt aan anderen dan houden anderen je ook op koers, ze stellen er vragen over, je krijgt soms onverwachte hulp omdat anderen met je meeleven,
- je kunt makkelijker hulp vragen als je weet wat je nodig hebt,
- een bestemming geeft richting aan je plannen en besluiten. Wat moet je doen om daar te komen, wat moet je investeren, wat wil je aanschaffen?
- met een heldere bestemming kun je ook risico’s afdekken. Wat moet je vooral niet doen wil je daar terecht komen?
De samenhang tussen bestemming, strategie én organisatiecultuur
Ik begeleid jaartrajecten binnen bedrijven. Hun bestemming is regelmatig onderwerp van intensieve gesprekken. Als we de bestemming bepaald hebben, dan is de volgende vraag: “Hoe kom je daar?”, de strategie dus.
Maar de meeste jaarplannen falen! Eén reden daarvoor is dat er niet in kaart is gebracht met welk gedrag/houding en samenwerkingen we die plannen bereiken. We praten hier over organistieCULTUUR.
Pas als we deze samenhang goed in kaart hebben gebracht dan gaan we een jaar lang op weg.
Kan ik jou, jouw bedrijf of afdeling helpen om snel strategisch inzicht te krijgen? Kan ik je helpen focus aan te brengen voor ’21?
Zo maar een paar voorbeelden:
- je wilt klanten beter bedienen en je wilt eerst een strategische richting voor een aan te bieden oplossing bepalen.
- je vraagt je af of je plannen werkbaar zijn.
- je vraagt je af hoe je daar komt en wilt graag een routekaart.
- je leidt een team, maar de waan van de dag bepaalt. En toch wil jij creëren in ’21.
- je interne organisatie past niet met de bijdrage die je als bedrijf wilt leveren.
- je kijkt naar jouw bedrijf als een film waar je zelf niet meer in mee speelt.
- jij hebt vragen over jouw leiderschap voor de toekomst.
Strategie met ballen
Ik ga het gesprek met je aan, aan de hand van 7 ballen: Strategie One.
Drie ballen voor jouw (team-, afdeling-, bedrijfs-) bestemming en vier ballen voor de route naar die bestemming toe. Aan de hand van de A0-poster wordt er in een gesprek live de strategie opgetekend. Keuzes worden ter plekke getoetst en gemaakt. Je zit er met je neus bovenop. De vragen zijn scherp en effectief. De poster houdt het concreet. Geen onnodige context of lange uiteenzettingen. Strategie One is snel, eenvoudig en uitermate doeltreffend.
Mijn aanbod
Ik geef je een kans op één gratis sessie van 3 uur voor max. twee deelnemers óf, bij meer dan twee deelnemers, een Strategy Day voor de helft van de prijs (€495,-).
Bij beide producten zorg jij als opdrachtgever voor een (coronaproof-) locatie (incl. koffie/thee/water) en bij de Strategy Day komt daar een (eenvoudige) lunch bij.
En als je niet de winnaar bent, wat dan? Ik doe je een aanbod (that you can’t refuse)!
Waarom?
Ik zie teveel bedrijven en leiders die hun bestemming kwijt zijn. En “nee” dat hoeft niet. En “ja” daar moeten we wel wat voor doen. En “ja”:
bedrijven en mensen laten groeien is nu net mijn passie.
Is dit iets voor jouw onderneming? Mail me met als onderwerp de tekst: “Ik wil een strategiesessie” voor 10 januari ’21. Doe daar jouw motivatie bij. Daarmee ding je mee naar de gratis sessie. Laat het horen, maak een goede start in ’21: info@werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl