Op deze pagina lees je blogs over Organisatiecultuur, Leiderschap, Verandermanagement, Middenmanagement, Procesverbetering & Rendementsverbetering en Klantgerichte cultuur. De blogs behandelen onderwerpen die in mijn praktijk aan de orde kwamen.
Organisatiecultuur
![Organisatiecultuur](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2016/10/It-is-not-the-strongest-of-the-species-that-survives-nor-the-most-intelligent-that-survives.-It-is-the-one-that-is-most-adaptable-to-change-e1716462055288.png)
Hoe uit organisatiecultuur zich?
Hoe komt het dat 70 % van de verandertrajecten mislukken?
![leiderschap en organisatiecultuur](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2019/08/leaders-its-time-to-stop-polishing-your-strategy-and-finetuning-your-execution.-Instead-start-investing-in-the-very-soul-of-your-company_-iOrganizational-culture-e1716463053745.png)
Lees hier over de vijf factoren die een sterke organisatiecultuur vestigen. De basis voor Top Performance in bedrijven.
![Organisatiecultuur](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2016/10/Changing-organisational-culture_-e1716463207134.png)
Jouw organisatie én resultaat wordt bepaald door zachte en harde processen. 4 organisatiewetten, 3 tips en 1 misverstand.
![Organisatiecultuur](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2020/11/organisatiecultuur-5-misverstanden--e1716543032718.png)
Werk jij aan (en met) organisatiecultuur (en wie niet?), behoed je dan voor deze 5 misverstanden.
![cultuurveranderingstraject](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2018/03/Organisatiecultuurtrek-je-aan-een-dood-paard-ofweet-je-wat-hem-beweegt_-e1716543838560.png)
Organisatie-cultuurveranderingen mislukken vaak. Hierbij een praktische aanpak.
Lees meer ……..
![Organisatiecultuur, lerende organisatie](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2018/02/The-only-way-to-succeed-is-to-learn-faster-e1716544666250.png)
Een veranderende markt en klant vragen een flexibele, lerende organisatie. Waar kun jij aan werken? De zeven elementen!
![leidinggevende organisatiecultuur](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2018/02/Manager_-hoe-kan-het-zijn-dat-leidinggevenden-de-organiisatie-verwaarlozen_Mijn-vraag_-hoe-kan-het-zijn-dat-zoveel-mensen-het-zien-en-dat-niemand-wat-doet_-1-e1716544924724.png)
Verwaarloosde organisaties hebben goede diagnostiek en een adequate aanpak nodig. Hier de 18 kenmerken.
![medewerkerstevredenheid](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/11/Medewerkerstevredenheid-150x150.png)
Over de zinloosheid van medewerkers-tevredenheidsonderzoeken. Het heeft geen enkele relatie tot de klant! Lees meer!
![Werken volgens de bedoeling](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/07/Mopperen-is-een-minder-effectieve-manier-150x150.png)
Over motivatie en demotivatie in het werk. Hoe komt het dat professionals zo ontkracht worden in hun werk? 5 tips!
![passie in het werk](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2018/08/Passievolle-bedrijven-vinden-altijd-een-markt-e1716544238620.png)
Passieloos werken draagt bij aan grote faalkosten van iedere onderneming. 4 factoren; ‘leiderschap’ speelt een grote rol
Leiderschap
![leiderschap](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/04/When-I-talk-to-managers-150x150.png)
Wat wil jij zijn? Een manager of een leider? Bekijk de checklist met 22 verschillen. Waar sta jij?
![LEAN leidersschap](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/02/Leiders-die-ob-150x150.png)
LEAN leiders vertonen 5 typen gedrag gebaseerd op 7 waarden.
Investeer in jouw leiderschap. Wij leiden op!
![Leiderschap](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2020/10/Je-kunt-kiezen_-leiderschap-of-comfort-maar-....-je-kunt-niet-beide-kiezen-e1716546886871.png)
Wil je als leider niet naar je eigen aandeel in een veranderproces kijken? Hierbij tips om jouw veranderproces te saboteren!
![Leiderschap](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2019/12/leadership-e1716298363604.png)
De gevolgen van ’toxic leaders’, die onveiligheid teweeg brengen. Het gaat niet alleen om jouw vaardigheden. Lees meer …..
![leiderschap](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2018/12/The-quality-of-a-leader-is-reflected-in-the-standards-they-set-for-themselves-e1716547207373.png)
Destructief of verwaarlozend leiderschap. Het komt vaker voor dan je misschien verwacht. Hier de kenmerken!
Verandermanagement
![organisatieverandering](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/06/Als-wij-willen-dat-de-dingen-blijven-zoals-zij-zijn-dan-zullen-de-dingen-moeten-veranderen.-150x150.png)
Organisatieverandering verloopt langs 4 domeinen. Het management focust vaak op andere zaken dan de werkvloer. Het kan anders.
![verandervisie](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2018/08/Visie-zonder-actie-is-een-dagdroomActie-zonder-visie-is-een-nachtmerrieAdd-a-little-bit-of-body-text-e1716988006837.png)
Wanneer werkt jouw verandervisie? 4 kenmerken, 7 checks en 7 tips om deze visie te laten leven in jouw organisatie.
![weerstand](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2024/05/Ik-heb-iets-tegen-weerstand-150x150.png)
Weerstand bestaat niet, je hebt alleen slechte verandermanagers! Als je er anders naar kijkt, kom je tot andere oplossingen.
![Wat isj jouw Why?](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/10/strategie-met-ballen-150x150.png)
Inspireer jij? Trek jij hierop klanten en personeel aan? Is jouw verhaal over het bestaansrecht van jouw organisatie inspirerend?
![Managementkloof](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/03/20170324-Verandermoeheid--150x150.png)
Herken jij de “managementkloof” en “verandermoeheid” bij verandertrajecten? Hoe stuur jij hierop?
![veranderprocessen](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/02/20170224-Weerstand-bestaat-niet-alleen-mensen-met-zorgenen-leiders-die-dat-niet-kunnen-begeleiden-150x150.png)
Hoe neem je medewerkers mee in verandering? Over ‘zorgvuldig aansluiten’, ‘coachen’ en ‘grenzen trekken.’
![Verandertraject - communicatiefouten](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2016/12/Communicatie-2-150x150.jpg)
Herken jij de 5 meest voorkomende communicatiefouten bij jouw verandertraject?
5 fouten in communicatie! Evenzovele tips.
![Veranderingsbereidheid](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2018/08/Passievolle-bedrijven-vinden-altijd-een-markt-1-e1716995106535.png)
Hoe neem je jouw medewerkers mee in jouw verhaal? En sterker nog: wat geeft jouw het recht om veranderingen van ze te vragen?
![eigenaarschap](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2018/09/Leidinggeven-aan-veranderuig-2-150x150.png)
Stel jij de goede organisatiediagnose? Heb jij de juiste competenties om te veranderen die leiden tot de goede interventies?
![veranderhouding](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2018/08/You-cant-change-other-people.You-can-only-change-your-reactiion-to-them-150x150.png)
Soms is de organisatiedruk groot om alles maar bij het oude te laten. Zeven tips over de juiste veranderhouding in organisaties.
![Zelfsturing team](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/11/20171110-Zelfsturing-1-150x150.png)
Zelfsturing van jouw team? Wat zijn goede voorspellers? En hoe kun je hierop sturen als leidinggevende?
![Over draagvlak en coachen](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/08/Nieuwe-formaat-social-media-1-e1716997815191.png)
Over draagvlak en coachen. Stop nou eens met coachen!
10 tips hoe het wel kan lukken!
Middenmanagement
![Waarom het middenmanagement zich voelt als de verlepte blaadjes sla.](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2023/02/broodje-Hamburger-de-postie-van-het-middenmanagement-e1716369745847.png)
Middenmanagement, waar horen ze bij, waar komen ze vandaan? Hoe kun jij jouw middenmanagement goed positioneren?
![visie op middenmanagement](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2024/05/zelfsturing-e1716295804835.png)
Wat is jouw visie op jouw middenmanagement?
Wanneer laat je ze vrij, wanneer geef je ruimte?
En wanneer begrens je?
![Middenmanagement - it breaks in the middle](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2023/02/It-breaks-in-the-middle-e1716297279497.png)
Middenmanagement: it breaks in the middle. Jouw middenmanagement is bepalend voor jouw doelen. Wat zijn de valkuilen?
![Middenmanagement - schaap met de vijf poten](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2024/05/Middenmanagement-schaap-met-de-vijf-poten-Maar-vijf-e1716460662978.png)
Middenmanagement – Welke rollen hebben ze? Ze hebben minimaal 7 rollen.
Welke zijn dat?
![Opleiden van middenmanagement](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2024/05/Hoe-het-middenmanagement-uit-haar-sandwich-kan-ontsnappen-e1716318573279.png)
Middenmanagement, wat moeten ze kennen en kunnen?
Waar moet de opleiding aan voldoen?
![motivatie](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2024/05/If-youre-interested-youll-do-whats-convenient.-If-youre-motivated-youll-do-whatever-it-takes-e1716460842210.png)
Bonussen leiden tot demotivatie maar hoe motiveer je dan wel? Autonomie, meesterschap en het hebben van een doel!
![motivatie - probleemeigenaarschap](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2024/05/There-are-only-two-options_-make-progress-or-make-excuses-150x150.png)
De trends zoals coachen, draagvlak zoeken en inspireren werken alleen als ………… Ken jij de randvoorwaarden?
![](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2024/05/poging-3-150x150.png)
Jouw middenmanagement is cruciaal in het behalen van jouw doelen? Maar ……. zijn zij managers of leiders?
![De acht kenmerken van dienend leiderschap](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2024/05/Leaders-give-employees-something-to-believe-in-not-something-to-do-1-150x150.png)
Middenmanagement – De acht kenmerken van dienend leiderschap.
Welke zijn het?
![Falend middenmanagement](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2024/05/cocktail-3-e1716461337739.png)
Ego en ondeskundigheid is een giftige mix in leidinggeven. Dit is zijn twee redenen van falend middenmanagement!
Procesverbetering en rendementsverbetering
![LEAN](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2024/05/lean-2-1-150x150.png)
5 kenmerken waarin LEAN zich onderscheidt van onze Westerse managementcultuur. En de 10-stappen methode.
![tim woods](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2024/05/Ik-wil-niet-weten-wat-je-doet-ik-wil-snappen-wat-de-bedoeling-is.-1-1-150x150.png)
Welke faalkosten herken jij? Zullen we ze er samen uithalen en afscheid nemen van TIM? Over de 8 verspillingen
![Probleemanalyse](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2019/11/If-I-had-an-hour-to-solve-a-problem-and-my-life-depended-on-it-I-would-use-the-first-55-minutes-determining-the-prober-questions-to-ask.-Einstein-I-1-e1716551567403.png)
De juiste tools voor een juiste probleemanalyse voorkomt fouten. Procesverbetering verhoogt jouw rendement .
![Go to the Gemba](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2018/09/The-frequency-of-leadership-going-to-the-gemba-is-inversely-proportional-to-the-number-of-walls-separating-them-from-the-gemba-1-e1716553185848.png)
Dit is een aanpak om de werkprocessen goed te doorgronden. Een pleidooi ook om maximale waarde aan de klant te leveren.
![Go to the Gemba](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2018/10/Farming-looks-mighty-easy-when-your-plow-is-a-pencil-and-you’re-a-thousand-miles-from-the-corn-field-1-e1716551775908.png)
Pas op met je kantoorwerkelijkheid! Ga iedere dag gericht naar de ‘uitvoering’. Geen tijd voor? Dan snap je het niet!
![Daily - en Weekly Stand Up](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/01/What-we-do-with-LEAN-is-all-very-basic-but-were-very-serious-about-the-basics-1-150x150.png)
De daily stand-up is een prachtige tool als je het goed toepast. Hierbij de 10 grootste verbeteringen.
![](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2019/02/De-10-grootste-fouten-bij-een-Daily-Stand-up_-002-150x150.png)
De Daily Stand-up is een prachtige tool. Maar vermijd deze 10 valkuilen. Deze keer geïllustreerd met een VISUAL.
![Stand Up](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2024/05/vergaderen-2-150x150.png)
We vergaderen tussen de 25% en de 40% van onze werktijd. Tijd voor 8 handzame tips om LEAN te vergaderen.
Naar een klantgerichte cultuur
![Klantervaring](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/02/r-1-150x150.png)
Wat is een klantgerichte cultuur? Hoe richt je een klantgerichte cultuur in? Hoe verhoog je de klantwaarde? En wat zijn de 10 succesfactoren?
![klantgericht](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/02/Omgaan-met-klanten-goede-kwaliteitscherp-geprijsdflexibelinnovatiefervarenbetrouwbaarenthousiastbereidwilligAdd-a-little-bit-of-body-text-150x150.png)
Wat is klanttevredenheid? Is dit voldoende? Hoe worden klanten ambassadeurs van jouw bedrijf of organisatie? 6 tips!
![the voice of the customer](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/04/the-voice-of-the-customer-150x150.png)
18 verschillen tussen een traditionele en een nieuwe organisatiecultuur met LEAN elementen op een rij. Kies waar je heen wilt.
![Klantgerichtheid](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/03/Untitled-design-4-150x150.png)
Je onderscheidt je niet door goede kwaliteit van je dienst of product tegen een betaalbare prijs. Hoe onderscheidt jouw bedrijf zich wel?
![sturen op resultaat](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/09/Manage-the-cause-not-the-result-150x150.png)
Soms zijn er toch klachten. Je zou er blij mee moeten zijn: 3 redenen.
Lees meer!
![klanttevredenheid](https://werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl/wp-content/uploads/2017/08/Nieuwe-formaat-social-media-150x150.png)
Klachten van klanten zijn een uitgelezen kans om je klantenbinding op een hoger peil te brengen. Lees hier de zeven gouden regels!