Maak je dit wel eens mee?
Wat weet de wetenschap over motivatie wat we in het bedrijfsleven niet gebruiken?
Vaak is het beloningssysteem in onze bedrijven gericht op:
“Als je dit doet, krijg je dat”: bonussen, commissies, leaseauto’s, functies.
Bonussen kunnen divers zijn zoals ik recent bij een woningcorporatie, een technische service organisatie en een bouwbedrijf meemaakte.
Een paar waar gebeurde anecdotes:
Bij de overplaatsing naar het nieuwe kantoor van de woningcorporatie, was de hoeveelheid ramen in het nieuwe kantoor van de medewerker, een indicator van zijn status. Ramen als beloning.
Bij een andere firma, een technische serviceorganisatie, vroeg ik ‘waarom er zoveel directeursfuncties waren’. Het antwoord van de eigenaar was: “omdat ik dacht dat ze dan wel gemotiveerd zouden worden.”
Recent werkte ik bij een bouwbedrijf waar iemand slecht functioneerde. Ik vroeg of er een dossier was. Antwoord van HR was: “Dat heeft hier geen zin, vorig jaar heeft hij nog een grotere leaseauto gekregen”. Toen ik navroeg waarom dat was, was het antwoord: “We dachten dat het daarna wel beter zou worden”.
Maar zo werkt ‘motivatie’ niet.
Het is al veertig jaar bekend dat dit soort beloningen motiverend zijn voor taken die routinematig en mechanisch zijn. Het werkte voor 20e eeuwse productie taken. Maar veel van deze simpele, routinematige taken zijn te outsourcen of te automatiseren en dat gebeurt ook op grote schaal. Dat zijn niet het soort taken waar jij en ik mee van doen hebben, toch?
In dit tijdsbeeld hebben we het vaak over andere taken, complexere taken. Kijk eens naar jouw werk.
Precies over dit soort taken hebben we het vaak. En precies daar werken bonussen niet. Bij dit soort werk hebben we een andere manier van motiveren nodig.
En toch motiveren we medewerkers nog steeds door dit soort 19e eeuwse extrinsieke motivatoren.
In allerlei onderzoek is bewezen dat een hogere beloning de creativiteit en het scherp nadenken afzwakt. Hogere beloningen leiden dan tot een armzaliger resultaat. We hebben dit ook gezien een paar jaar terug in de financiële sector. Hoge bonussen leidden niet tot een goed resultaat. Juist het omgekeerde.
Kortom extrinsieke financiële prikkels en straffen werken …………… averechts. Dat geldt voor alle bonussen.
Deze tijd kenmerkt zich doordat:
Het gaat er in deze tijd om om medewerkers zo te motiveren dat juist hier boven genoemde competenties maximale ontwikkelingskans krijgen.
Dan Pink heeft er in zijn Ted Talk mooie dingen over gezegd (https://singjupost.com/transcript-dan-pink-discusses-the-puzzle-of-motivation-at-ted-talk-conference) , gebaseerd op onderzoek en talloze voorbeelden.
Er zijn drie elementen in leiderschap die deze competenties voeden. Het gaat er in deze tijd om dat medewerkers autonomie, meesterschap en een doel ervaren.
Dit zijn de bouwstenen die leiden tot gemotiveerde middenmanagers. De basis is wel steeds of het management zich echt verantwoordelijk voelt. Zijn ze zelf eigenaar van hun functie/taken/projecten. Dat is veel meer dan ‘goed functioneren’. Vraag je af: “Is het van hen?”, “Hebben ze passie voor hun functie”, “Zijn ze inspannings- of resultaatgedreven?”
Als het NIET zo is dat jou middenmanagement zich eigenaar voelt van hun taken, dan moet je ze eerst probleemeigenaar maken. Hoe je dat doet?: volgende blog!
Nee hoor geen utopie. Dit is onderzocht, bewezen en er zijn talloze mooie voorbeelden van bedrijven dit succesvol toepassen en zo resultaten boeken met hun middenmanagement.
Easy fix? Nee ook niet. Het kost aandacht, bewustzijn en visie. Een goede opleiding borgt dit.
Ik hoop dat je erdoor geïnspireerd raakt. Want unused people skills, niet gemotiveerde medewerkers, zijn namelijk de belangrijkste faalfactoren en zijn de grootste kostenpost in bedrijven. Een goed leiderschapstraject verdient zichzelf terug.
Wil je een gesprek over opleiden van jouw middenmanagement? Bel me, we spreken kosteloos. Het is mijn passie om jou te helpen jouw doelen te halen.
Dick Nijman
Organisatieveranderaar, trainer, coach
Werkplaats voor Organisatiecultuur
T: 06 543 945 04
E: info@werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl
Laat een reactie achter