Eerder schreef ik over hoe je middenmanagement motiveert: Middenmanagement – Hoe motiveer je ze? Voorwaarde, vertelde ik in dat artikel, is echter wel dat ze probleemeigenaarschap tonen met betrekking tot hun taken. Dit geldt natuurlijk ook voor hoe het middenmanagement de werkvloer motiveert. Laten we het hebben over dit ‘eigenaarschap’.
Ik zie in bedrijven dat veel CEO’s proberen het middenmanagement meer ‘drive’ te geven. Daarbij ligt de nadruk dan zó op coaching, overleg, motiveren, creëren van draagvlak en overeenstemming, dat dit ten koste kan gaan van de verantwoordelijkheid van het middenmanagement zelf. Het lijkt alsof de inspiratie en gedrevenheid van ‘bovenaf’ moet komen en dat je er motivatie bij die medewerkers “in kunt stoppen”. Dat blijkt een misverstand.
Je bent bezig met een verandering en je mist inbreng van het middenmanagement. Leveren ze die inbreng wel dan is het natuurlijk prettig leiding geven, ze zijn gemotiveerd, je kunt ze er dus bij betrekken en coachen.
Er is soms ook een groep die achter de wagen blijft hangen. Onderschat deze groep niet: in veel van jullie organisaties zie ik medewerkers met ondermijnend gedrag, met weinig inzet, met geen oprechte bijdrage leveren, die praten ‘over’ in plaats van ‘met’. Let op: ik oordeel hier niet, ik constateer. Er is vaak een wereld aan redenen waarom dit zo gegroeid is. Het enige wat ik zeg dat de huidige trends in leidinggeven zoals coachen, draagvlak zoeken, ruimte geven, overtuigen etc. NIET werken.
Veel organisaties verspillen veel energie aan deze groep, HR functionarissen houden zich ermee bezig. Maar het denken in termen van draagvlak creëren en het kunnen motiveren van deze groep is een ENERGIELEK. Waarom?
Jíj bent aan het werk, jíj investeert in de relatie, jij legt het nog eens uit, jij probeert te overtuigen, maar de ander werkt niet net zo hard. Stop ermee! Je houdt zo in stand dat deze medewerkers geen verantwoording hoeven te nemen..
Wat kun je beter doen?
Feedback over de prestaties, grenzen en structuur leiden tot probleemeigenaarschap. Dit is meestal niet de leukste tijd. Zeker in deze tijd zijn deze interventies niet populair. Je bent als leidinggevende nl. bezig met kleine confrontaties, conflicten en grenzen stellen. Je ontmoet soms onheus gedrag. Maar er ontstaat daarna echt ‘last’ bij medewerkers, een besef dat het anders moet, dat het op de oude weg niet doorgaat. Dat is probleemeigenaarschap. Als dat er is dan kunnen er twee dingen gebeuren: medewerkers kiezen om weg te gaan of medewerkers ontwikkelen zich..
Pas als de medewerkers van het middenmanagement zich willen ontwikkelen, verantwoording nemen, dan kun je denken in termen als coachen, op afstand sturen, los laten.
Probleemeigenaarschap creëren is, ondanks de vaak wat negatieve sfeer, een daad van groot respect: je zet medewerkers in ontwikkeling.
Herken je dit? Heb jij medewerkers of middenmanagement waarop het bovenstaande van toepassing is? Hoe pak jij dat aan? Waar loop jij nog tegen aan?
In mijn leiderschapstraject voor middenmanagement leer ik hen het coachen, en ook hoe je aan probleemeigenaarschap werkt.
Wil jij een gesprek over het opleiden van jouw middenmanagement? Bel me, we spreken kosteloos. Het is mijn passie om jou te helpen jouw doelen te halen.
Dick Nijman
Organisatieveranderaar, trainer, coach
Werkplaats voor Organisatiecultuur
T: 06 543 945 04
E: info@werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl
Laat een reactie achter