Het is bewezen – en ik heb er al eerder over geschreven (zie artikel: Organisatiecultuur bepaalt resultaat!) – jouw organisatiecultuur is dé doorslaggevende factor van jouw resultaten, groei en succes. Alle grote problemen in organisaties zijn zelden het gevolg van te weinig kennis bij medewerkers of te weinig middelen. Dat is namelijk allemaal op te lossen als de organisatiecultuur goed is. Het blijkt iedere keer weer dat wanneer de houding en gedrag van leiders en medewerkers goed is – ze nemen verantwoording, ze werken samen etc. – dat dan de aanwezige kennis in de organisatie gedeeld wordt, dat er dan middelen gevonden worden om doelen te bereiken. De ‘Accountability Ladder’ helpt je hierbij verder!
Een effectief hulpmiddel om de mate van verantwoordelijkheid binnen een organisatie te analyseren en te verbeteren, is de ‘Accountability Ladder’. Dit model – voor het eerste beschreven in het boek ‘The Oz Principle’ – helpt individuen en teams om bewust te worden van hun houding ten opzichte van verantwoordelijkheid en biedt richtlijnen om een meer proactieve en oplossingsgerichte mindset te ontwikkelen.
De ‘Accountability Ladder’ is een model dat het niveau van verantwoordelijkheid in verschillende fasen verdeelt. Het helpt om zicht te krijgen op gedrag van leiders en medewerkers.
Vraag je af:
Wat draagt bij aan een positieve werkomgeving?
Wat stimuleert persoonlijke groei en eigenaarschap?
De ladder bestaat uit verschillende treden, die grofweg in twee hoofdcategorieën kunnen worden ingedeeld: slachtoffer gedrag en verantwoordelijk gedrag. Hier komen ze:
De onderste treden van de ladder kenmerken zich door een gebrek aan verantwoordelijkheid en een afwachtende houding. Het bestaat uit vier treden
Wat medewerkers zeggen:
‘Niemand heeft me hierover geïnformeerd’
‘Probleem? Welk probleem? Ik zie geen probleem’
‘Goh, dat jou dat nou steeds opvalt, ik zie dat niet’
‘Ik wist niet dat dit mijn taak was’
‘Ik zie het niet’
Wat medewerkers doen:
Problemen negeren
Niet actief zoeken naar informatie
Afspraken niet nakomen
Wat medewerkers zeggen:
‘Ik heb de informatie van de andere afdeling nog niet binnen’
‘De visie van de afdeling is niet duidelijk gemaakt dus ik weet niet wat mijn doelen zijn’
‘Als zij hun werk beter deden, zou ik dit probleem niet hebben’
Wat medewerkers doen:
Gewoon niet terug mailen of bellen
Klagen over anderen
Wijzen naar externe factoren
Defensief reageren, niet aanspreekbaar zijn
Geen actie ondernemen
Wat medewerkers zeggen:
‘Ik zou het wel willen doen, maar ik heb het echt veel te druk met belangrijkere dingen’
‘Druk, druk, druk’
‘Thuis is er ook nog veel aan de hand’
‘Volgens mij hoort dit niet bij mij, ik wil niet op de stoel van anderen gaan zitten’
‘Als mijn manager nou maar eens helder werd’
Wat medewerkers doen:
Uitstelgedrag vertonen
Problemen verdoezelen
Taken doorschuiven naar anderen
Wat medewerkers zeggen:
‘Laten we even kijken of dit zichzelf oplost.
‘Ik hoop dat iemand anders het oppakt.’
‘Komt vanzelf goed’
‘Ik heb dat vaker meegemaakt, er is nooit iets ernstigs gebeurd’’’
Wat medewerkers doen:
Passief afwachten
Taken vermijden
Afhankelijk zijn van anderen
De bovenste treden van de ladder tonen een actieve houding, krachtig gedrag en eigenaarschap.
Wat medewerkers zeggen:
‘Ik zie dat dit een probleem is en erken mijn rol erin’
‘Oké, er is een probleem… Maar dat is niet mijn schuld, hè?’
‘Dit is de situatie, en ik moet ermee omgaan’
Wat medewerkers doen:
De feiten onder ogen zien
Verantwoordelijkheid erkennen
Stoppen met klagen en excuses maken
Feedback niet meer persoonlijk nemen, maar zien als middel om te verbeteren
Aan de slag gaan om problemen op te lossen of om verbeteringen aan te pakken
Wat mensen zeggen:
‘Oké, ik doe het al’
‘Ik ga uitzoeken wat ik kan doen om dit op te lossen’
Wat medewerkers doen:
Eigen onderzoek doen
Actief betrokken zijn bij oplossingen
Eigenaarschap tonen
Het voortouw nemen
Bezig zijn met eigen ontwikkeling om deze verantwoordelijkheid te kunnen nemen
Wat medewerkers zeggen:
‘Misschien kunnen we iets proberen?’
‘Ik lig er wakker van, ik wil dat het opgelost wordt’
‘Ik heb een plan bedacht en ga dit nu uitvoeren’
‘Laten we alternatieven bespreken en de beste aanpak kiezen’
Wat medewerkers doen:
Concrete stappen plannen
Samenwerking zoeken
Creatief nadenken over oplossingen
Feedback vragen en delen
Wat medewerkers zeggen:
‘De oplossing is geïmplementeerd, en ik zorg dat het blijft werken’
‘Ik verbind me – niet aan mijn inspanning – maar aan het resultaat’
‘Ik fix dit en zorg ervoor dat het niet meer voorkomt. Nee, ik ga niet eerst op vakantie’
Wat medewerkers doen:
Oplossingen daadwerkelijk implementeren
Anderen ondersteunen bij het naleven ervan
Verantwoordelijkheid nemen voor resultaten
Verbeteringen blijven aanbrengen
Continue verbeteren en blijven borgen, ook als niemand meer kijkt
Organisaties met een hoge mate van verantwoordelijkheid presteren beter en hebben een positievere werkcultuur. Medewerkers die verantwoordelijkheid nemen:
Op organisatieniveau is het resultaat:
Managers en leiders kunnen de ‘Accountability Ladder’ gebruiken om medewerkers te coachen en te helpen groeien naar een niveau van eigenaarschap en betrokkenheid.
Hoe Pas Je de ‘Accountability Ladder’ toe?
‘De Accountability Ladder’ is een prachtig instrument om verantwoordelijkheid te vergroten en een positieve bedrijfscultuur te creëren. Door te streven naar de bovenste treden van de ladder, kunnen medewerkers en teams hun prestaties verbeteren en een omgeving creëren waarin groei en succes centraal staan.
Dick Nijman
Organisatieveranderaars, trainer, coach
M: 06 543 945 04
Info@werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl
Laat een reactie achter