Naar een organisatiecultuur
die werkt!

lagere faalkosten door leiderschapstrajecten voor middenmanagement,
-coaching voor CEO's,
jaarbegeleiding voor bedrijven
 

Hoe stimuleer jij verandering? Wat is jouw WHY?

Heb je gehoord van president Trumps eerste bezoek aan de NASA? Hij spreekt op zijn manier een schoonmaker aan die in de weg loopt. Hij vraagt wat bruusk aan die schoonmaker: “Wat loop jij hier te doen?” Waarop de schoonmaker zegt: “Ik help mee om de eerste bemande raket naar Mars te krijgen.” De vraag is dus: Hoe stimuleer jij verandering?

Kijk, deze schoonmaker hoef je niet aan te sturen, te begeleiden of functioneringsgesprekken mee te houden. Hij heeft zijn eigen geestdrift wel gevonden, hij springt ochtends zijn bed wel uit.
Waar komen jouw medewerkers hun bed voor uit? Zijn jouw medewerkers verbonden met het “waarom” van je organisatie?

Why? Je bestaansrecht

Misschien ken je Simon Sinek, een veranderexpert die erg populair is de laatste tijd. Hij praat over “Why”. Wat is het bestaansrecht van een organisatie? Waarvoor sta je ’s ochtends op? Voor werknemers is dat nooit: marktaandeel, winst of iets dergelijks. Dat is het resultaat. Door winst en marktaandeel wordt geen werknemer geïnspireerd.
Maar Sinek koppelt het vaak aan onderscheidend vermogen, een identiteit waar medewerkers en klanten bij willen horen. Hij geeft voorbeelden van Apple die “Why” vorm geeft in: “Thinking differently” of “Challenging the World”.  Onderscheidend vermogen is natuurlijk belangrijk. Evenals jouw merkidentiteit, ook belangrijk. Natuurlijk is het fijn bij een “winnende organisatie” te horen. Maar dat is allemaal nog erg intern gericht!

Ik ga een stap verder

Ik ben ervan overtuigd dat medewerkers vooral echt geïnspireerd worden door een bijdrage te leveren aan een ander:

“Iets doen (missie van je bedrijf)……………..
voor een ander (markt en – interne – klanten)…………..
waar die ander wat aan heeft (visie)………………………..”

Wanneer je aan wilt zetten tot verandering, wanneer je inspirerend wil zijn, ben je dan als leidinggevende in staat om medewerkers mee te nemen in het grotere verhaal? Zodat ze zélf graag willen, zodat ze de verbinding en noodzaak voelen om bij te dragen? En nog een stap verder: “Heb je zelf nog een idee waar het echt over gaat?” “Ben jij nog verbonden met je eigen doelen en de doelen van de organisatie?” “Los jij nog steeds, voor het merendeel van jouw tijd,  het probleem van de klant op?”

Met welk verhaal inspireer jij medewerkers?

Probeer het eens met:

“Iets doen (missie van je bedrijf)…voor een ander (markt en klanten)…waar die ander wat aan heeft (visie)”.

Veel organisaties zijn onderweg verdwaald en de medewerkers zien soms door de bomen het bos niet meer. Soms zit je dagen in administratie, onderhoud van de processen in je bedrijf etc. Wat nodig is: herbezinning, het stof eraf poetsen, opnieuw verbinden met eigen doelen en je bestaansrecht. Ik ben er van overtuigd dat je – net als bij de schoonmaker – bijna in iedere organisatie zo’n inspiratie kunt vinden. Een inspiratie die aan medewerkers bevestigen ‘dat ze er toe doen’.

Ik wil het niet al te instrumenteel maken maar je kunt nog een aantal tips hieruit halen.

Strategie met Ballen

Enige tijd terug alweer, ben ik  op zoek gegaan naar kleinere interventies die CEO’s helpen in veranderingen. Ik begeleid jaartrajecten met ondernemingen. Maar soms is dat nog een te grote stap voor hen. Sinds enige tijd heb ik een nieuwe tool: Strategie met ballen. Ik ben gekwalificeerd partner geworden van dit programma.

Kan ik je helpen om snel strategisch inzicht te krijgen? Strategie One wordt door ondernemers gebruikt om focus aan te brengen. Bijvoorbeeld door bedrijven die hun klanten beter willen bedienen en eerst een strategische richting voor hun aan te bieden oplossing willen bepalen.

Aan de hand van de A0-poster wordt er in een interview/gesprek live de strategie opgetekend. Keuzes worden ter plekke getoetst en gemaakt. Je zit er met je neus bovenop. De vragen zijn scherp en effectief. De poster houdt het concreet. Geen onnodige context of lange uiteenzettingen. Strategie One is snel, eenvoudig en uitermate doeltreffend.

Mijn aanbod – leuk om met je te sparren

Maak een kans op sessie van 3 uur voor max. twee deelnemers voor – de helft van de oorspronkelijke prijs – € 250,00 óf, bij meer dan twee deelnemers, een Strategy Day voor de helft van de prijs (€ 495).

Bij beide producten zorg jij  als opdrachtgever voor een locatie (incl. Koffie/Thee/Water) en bij de Strategy Day komt daar een (eenvoudige) lunch bij. Waarom doe ik dit?

“Iets doen (missie van je bedrijf)… voor een ander (markt en klanten)… waar die ander wat aan heeft (visie)”

Spreek ik je?

 

Dick Nijman

Organisatieveranderaar, trainer, coach

Werkplaats voor Organisatiecultuur

T: 06 543 945 04

E: info@werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl

 

Iets voor jouw onderneming? Mail me met als onderwerp de tekst: Ik wil een strategiesessie mét jouw motivatie. Daarmee ding je mee. Laat het horen: info@werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl
Voor alle andere lezers: laat me eens weten wat jouw verhaal is waarvoor je ’s morgens opstaat.

Laat een reactie achter