Know why projects fail, we know how to prevent failure — so why do they still fail? – Martin Cobb
Organisatiecultuur is soft! Is dat zo? We hebben allemaal in onze opleiding geleerd om te sturen op harde meetpunten: KPI’s, benchmarking, Six Sigma en (financiële) cijfers.
Dit geeft ons een aangenaam gevoel, een gevoel van zekerheid. Dat is zeker fijn als alles goed gaat.
Maar vaak dient dit analyseren op harde meetpunten vooral om achteraf te analyseren waar het niet gelukt is (niet eens waarom!) of – nog erger – om met mensen af te rekenen.
Geeft dit ook de zekerheid dat wij goed presteren? Hoeveel investeer jij in die (schijn)zekerheid?
Cultuur en gedrag, de factoren die erg bepalend zijn voor het succes van een organisatie, worden gezien als zacht. Te begrijpen, want hoe meet je cultuur? Hoe leg je dit vast?
Regelmatig zie ik dat die harde indicatoren boterzacht zijn. Cijfers zijn immers manipuleerbaar, kunnen op verschillende manieren worden geïnterpreteerd en geven vaak niet de controle die je nodig hebt. Waarom blijven we hier dan zo aan vast houden?
Laten we het kind niet met het badwater weggooien: cijfer-indicatoren blijven belangrijk. Ze zijn belangrijk om vast te leggen wat je echt wenst, vooral belangrijk om analyses te maken en om bij te sturen. Maar dat is het dan ook!
Organisatiecultuur is soft. Ondersteun je deze uitspraak nog? Ik heb een stappenplan om organisatiecultuur werkbaar te maken. Werkplaats voor Organisatiecultuur is gespecialiseerd in organisatie cultuur en heeft oplossingen voor alle cultuurvraagstukken.
Wil je daar meer over weten?
Neem dan vandaag nog contact met mij op voor een kosteloos gesprek.
Dick Nijman
T: 06 543 945 04
E: info@werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl
Laat een reactie achter