Naar een organisatiecultuur
die werkt!

lagere faalkosten door leiderschapstrajecten voor middenmanagement,
-coaching voor CEO's,
jaarbegeleiding voor bedrijven
 

Organisatiecultuur … Wat is dat?

Wat is organisatiecultuur eigenlijk?

Volgens Wikipedia is de definitie van organisatiecultuur:

“De  gemeenschappelijke verzameling van normen, waarden en gedragsuitingen die  gedeeld worden door de leden van de organisatie; de ‘sociale lijm’ die de leden aan elkaar en aan de organisatie bindt.”

Minder formeel en met een knipoog kun je zeggen:

“Organisatiecultuur is alles wat mensen in jouw organisatie doen als de baas er niet is.”

Belangrijk genoeg dus om bespreekbaar te maken.

Herken jij deze vragen?

Mijn ervaring is dat opdrachtgevers het niet bereiken van doelen of het wel hebben van problemen, niet direct koppelen aan de organisatiecultuur. De aandacht, als het niet goed loopt, gaat vaak eerst uit naar technologie, de organisatie(structuur), de mensen, de klant. Maar herken jij deze vragen?

  • Hoe verminderen we klachten?
  • Hoe verhogen we ons rendement?
  • Hoe maken we onze mensen meer zelfsturend?
  • Hoe krijgen we onze medewerkers zo ver dat ze veranderingen accepteren of omarmen?
  • Hoe vergroot ik de veranderbereidheid van mensen?

Grote kans dat dit te maken heeft met organisatiecultuur!

Organisatiecultuur als geldige verklaring?

Wanneer komt de term organisatiecultuur dan wel op tafel? Vaak als eerdere interventies niet werken, als de wanhoop te groot wordt. In mijn praktijk hoor ik dan opmerkingen als:

  • ‘Ze’ doen het niet.
  • De mentaliteit is niet zo …..
  • Dat zijn ze niet gewend.
  • We hebben veel oudere medewerkers, die denken toch anders.
  • De organisatiecultuur is zo …..

Hoe groter de frustratie is over het doorvoeren van veranderingen hoe meer er toegeschreven wordt aan het vage begrip organisatiecultuur. Het is soms wat mystiek denken:

We verliezen de grip, dan moet het wel een probleem van de organisatiecultuur zijn.

Geen wonder dat organisatiecultuur soms een nare bijsmaak krijgt!

Faalpercentage van 70%!

Kun je jouw organisatie wel veranderen? De cijfers die genoemd worden in de verschillende onderzoeken lopen uiteen en succesratio’s kunnen langs verschillende dimensies berekend worden, maar vaak wordt gesproken van een faalpercentage van 70-80% van alle trajecten. Inmiddels is daar ook wel weer veel over gezegd o.a. door Sioo het kenniscentrum op het gebied van veranderkunde. Maar heel hoopvol stemt het toch niet. 

Waar gaat het mis?

Of je het leuk vindt of niet, de twee hoofdoorzaken waardoor het mis gaat zijn:

  • Gebrek aan sturing:
    1. De doelen zijn niet duidelijk genoeg, zeker niet op persoonlijk niveau.
    2. De noodzaak is onduidelijk.
    3. Er is geen lerende cultuur.
    4. Afspraken worden niet nagekomen.
    5. Slecht voorbeeldgedrag van leidinggevenden.
    6. Leidinggevenden zijn niet in staat visie en missie goed over te brengen.
  • Het niet oppakken van de eigen verantwoordelijkheid en onvoldoende toewijding:
    1. Er wordt vrijblijvend om gegaan met nieuwe plannen.
    2. Er is te weinig ruimte om in de nieuwe rol te groeien.
    3. Er is geen verankering van nieuwe plannen en gedrag.
    4. Er wordt onvoldoende teruggekomen op de nieuwe koers.
    5. Er is te weinig support voor het nieuwe gedrag.
    6. Er wordt geen aandacht gegeven aan opleiden.
    7. Er volgen geen sancties bij ongewenst gedrag.

Beste ondernemers: Dat is cultuur!

Soft Skills

Organisatiecultuur noemen ze ook wel de ‘soft skills’ van een organisatie. Het gedrag van medewerkers in de organisatie. “Soft skills” geeft de indruk dat het managen daarvan makkelijker is dan een IT-project managen of een winkelcentrum opknappen. Maar het gedrag van mensen managen is een van de meest complexe uitdaging van een manager. Albert Einstein had het door, getuige zijn opmerking:

“I worked in mathematics, because people are too complicated.”

Samen gaan we die uitdaging aan!

Laat ik nu graag die uitdaging aangaan. Ik kijk samen met jou naar het hele plaatje van je organisatie:

  • Het krachtenveld waarin je zit
  • De markt
  • Je klanten
  • De structuur en procedures
  • De technologie binnen je bedrijf en mogelijkheden daarbuiten

Ik heb extra aandacht voor je organisatiecultuur omdat dit vaak een ondergeschoven kindje is.

Contact?

Als je wél besluit dat je organisatiecultuur een belangrijke factor is dan moet je weten dat dé oplossing vaak ergens anders begint. Ik schreef daar een blog over met een ietwat prikkelende titel, maar het geeft inzicht.

Wil je niet wachten maar wil je nu weten waar je aan toe bent? Neem dan contact met mij op. Dan gaan we samen kijken naar jouw organisatie.

Kosteloos coachingsgesprek

Wat ik je aanbied is één kosteloos coachingsgesprek, dan kijken we naar jouw situatie, jouw vragen en hoe je jouw doelen kunt bereiken. Bel en maak direct een afspraak!

Dick Nijman

Organisatieveranderaar, trainer, coach

Werkplaats voor Organisatiecultuur

T: 06 543 945 04

E: info@werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl

 

 

Comments(2)

  • jul 5, 2018, 7:40 Reply

    Dag Dick, Dat zijn leuke blogs die je schrijft. Wij zijn momenteel bezig met behoorlijke wat veranderingen en moeten mn ook met de cultuur in de weer. lijkt mij een goed idee om tenminste van je aanbod voor een kosteloos coaching gesprek gebruik te maken.

  • jul 5, 2018, 1:52 Reply

    Ha Roel, ik heb persoonlijk op je bericht gereageerd via de mail. Kop de afspraak maar in. Hartelijke groet, Dick Nijman Organisatieveranderaar, trainer, coach Werkplaatsvoororganisatiecultuur M: 06 543 945 04

Laat een reactie achter