Ben jij een manager of leider?

In mijn praktijk kom ik managers tegen en leiders. Eerlijk gezegd vaker managers. Dit is het leidinggevend kader wat goed organiseert, deskundig is, de basis legt voor een goede uitvoering in de praktijk. Ik kom ook leiders tegen die verder vooruit kijken, hun verantwoordelijkheid groter nemen, een grotere bijdrage willen leveren, de planeet voor ogen hebben, het beste in mensen naar boven halen. Wat wil jij zijn? Een manager of een leider? Wat is nodig in jouw bedrijf of in jouw organisatie? Kun je een verandering managen of moet je deze leiden?

 managersleiders
KernDoen we de dingen goed?Doen we de goede dingen?
Ze vragen zich afKan het efficiënter?Kan het beter?
Aandacht gericht  opConsoliderenVerbeteren en innoveren
Ze houden vanStabiliteitGedegen verandering
Resultaat isEfficiënte productieGrotere bijdrage door succesvolle veranderingen
Aandacht gericht opDe medewerkerDe medewerker en het team
Ze zorgen ervoor dat de medewerkerGemotiveerd is om zijn werk te doenGeïnspireerd is om met het idee mee te doen
Hun basis isFormele autoriteitMorele autoriteit
Hun overtuigingIk ben de managerIk ben rolvoorbeeld
Ze verwachten van een medewerkerCommitment aan werk en taakLoyaliteit aan persoon en idee
Ze stimulerenDisciplinePassie
Ze begeleiden een medewerker doorAan te spreken en coachingFundamentele gesprekken over doelen, visie en commitment en geven voorbeeld
Ze leunen zwaar opVakkennis, managementvaardigheden en respectZelfkennis, visie, integriteit
Ze stellen zich opBoven de groepDienstbaar aan de groep
Materiedeskundig opOp microniveau met vakinhoudelijke kennisOp macroniveau met kennis van product en markt
Ze geven leiding vanuitDoelen en beleidVisie en strategie
Beïnvloedings-strategieVertegenwoordigen de organisatie en zijn meestal conformistischDagen de organisatie uit en zijn soms non conformistisch
Ze zijnFunctiegericht (formeel)Kwaliteitsgericht  (informeel)
Ze beroepen zich opOndernemingswaardenPersoonlijke waarden die matchen met ondernemingswaarden
Risico’sMoeten beperkt wordenMoeten genomen worden
Focus isHet hedenDe toekomst
KenmerkenMacht, ambitie, initiatief, actie en egoMaken van verbinding met de eigen essentie en van daaruit met de anderen, waarachtigheid, authenticiteit en diversiteit

Wil jij jouw leidinggevenden ontwikkelen tot leiders? Neem contact op voor een introductie in onze modules Nieuw Leiderschap.

Laat een reactie achter