Naar een organisatiecultuur
die werkt!

lagere faalkosten door leiderschapstrajecten voor middenmanagement,
-coaching voor CEO's,
jaarbegeleiding voor bedrijven
 

De LEAN leider hoort zelf ook LEAN te zijn

Bij cultuurverandering wordt vaak een andere denkwijze van mensen verwacht. Dat een cultuurverandering niet over één nacht ijs gaat, is wel duidelijk. LEAN is een prachtige methode waarmee je de processen kunt verbeteren. Dat heeft uiteraard wel impact op je organisatiecultuur, zoals een goede organisatiecultuur impact heeft op je processen.

Om een LEAN team te faciliteren heb je als leider een specifieke en stevige basis nodig. LEAN kun je zien als een overtuiging, waardoor je als leider waarden moet hebben die bij LEAN passen en gedrag moet vertonen dat LEAN stimuleert.

 

Dus LEAN leiders: pas LEAN ook op jezelf toe!

De juiste plattegrond: verbeter de wereld… begin bij jezelf!

Wat heb je aan een plattegrond van Groningen als je in Amsterdam loopt? Daar kan ik kort over zijn: helemaal niks. Het heeft geen enkele zin een stad te verkennen met de verkeerde routeinformatie in je hand.

Dat klinkt logisch, maar menig bedrijf of organisatie raakt regelmatig de weg kwijt op deze manier. Ze komen niet bij hun doel aan, omdat ze met de verkeerde plattegrond rondlopen. De eigen plattegrond staat niet ter discussie; ze zoeken de excuses in de buitenwereld, waar de recessie, de markt en de klanten worden aangekeken. Ze zeggen hiermee dus eigenlijk dat het probleem niet aan de plattegrond en informatie kan liggen, maar aan de stad en de aspecten buiten het bedrijf om.

Tijd om de wereld te verbeteren: begin bij jezelf!

 

Pas de juiste stappen toe om je doelen te bereiken

LEAN gaat bij de aanpak van verbetering uit van een present state, een future state en continu verbeteren. Als je met de juiste plattegrond je doelen wil bereiken, pas de volgende stappen dan eens toe bij jezelf:

 

Definieer de present state: ken jezelf

In mijn begeleidingen hebben leiders regelmatig geen correct beeld van zichzelf. Overschatting van eigen competenties en onderschatting van zwakheden komen regelmatig voor. Maar soms weten ze ook niet hoe ze beslissingen nemen: emotie-gedreven, defensief, als “vlucht vooruit” of juist vanuit rust, overzicht en kennis.

 

Om jezelf te leren kennen, is het dus belangrijk te investeren in persoonlijke ontwikkeling. LEAN gaat uit van meten. Pas dat ook op jezelf toe, gebruik tools als testen en 360 graden feedback. Het is niet altijd comfortabel, soms zelfs confronterend, maar het is de inspanning zeker waard.

 

Definieer de future state: definieer succes

Stel vast waar je heen wilt en wat je wilt bereiken. Dit doe je zowel persoonlijk als zakelijk. Stel concrete doelen en bedenk hoe je ze wilt bereiken (waarden).

 

Continu verbeteren

Als je jezelf kent en een plan hebt, heb je echter nog niet meteen alle tools in handen. Maak een plan om deze tools in handen te krijgen. Werk er met toewijding aan. Plan het ook in zoals je ook het werken aan je ‘harde’ doelen plant.

 

Verbeter de wereld

Als je eenmaal de juiste plattegrond gebruikt, kun je pas met organisatie- of teamcultuur starten.

 

Succesvolle LEAN leiders passen 5 typen gedrag toe:

  1. Ze zijn goed in softskills, zoals actief luisteren.
  2. Ze zijn in staat om goede relaties met hun medewerkers te bouwen. Het valt op dat ze vaker instemmen met ideeën van medewerkers en dat uitproberen, dan andere leidinggevenden. Ze houden minder vast aan bestaande patronen en werkwijzen en zijn minder conservatief.
  3. Ze zijn positief ingesteld en geven positieve feedback.
  4. Ze stimuleren het leren van elkaar.
  5. Ze zijn klantgericht.

 

Dit heeft alles te maken met hun onderliggende waarden. LEAN leiders hebben waarden als: Eerlijkheid, Verantwoordelijkheid, Klantfocus, Participatie en Teamwerk, Openheid en Continu verbeteren (bron Van Dun en Wilderom, 2012)

Test jouw LEAN leiderschap en beoordeel jezelf eens op:

  • Hoe goed ken jij jezelf?
  • Wat betekent dat voor de interactie met je medewerkers?
  • Wanneer heb je voor het laatst meetbare feedback opgehaald?
  • Heb je je doelen, persoonlijk en zakelijk, helder en concreet opgeschreven, bijvoorbeeld in een persoonlijk statuut of een jaarplan?
  • Investeer je in het continu verbeteren van jezelf?
  • Welke softskills moeten ontwikkeld worden?
  • Welke hardskills?
  • Ben je in staat relaties op te bouwen, werknemers zich te laten ontwikkelen, vertrouwen te geven, ideeën van anderen te honoreren?
  • Hoe vaak geef je positieve feedback?
  • Ben je in staat om te stimuleren en te coachen?
  • Weet je wat de randvoorwaarden zijn van coachen?
  • Heb je een absolute klantfocus?
  • Hoe scoor je jezelf op waarden als Eerlijkheid, Verantwoordelijkheid, Klantfocus, Participatie, Teamwerk, Openheid en Continue verbeteren?

 

Wat zijn jouw uitkomsten en inzichten? Wil je die delen in de reacties hieronder? Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Contact

Ben je benieuwd wat ik voor je kan doen? Bel me!

06 543 945 04

 

Comments(1)

  • feb 10, 2017, 6:54 Reply

    Als Vestigingsmanager van 3 locaties probeer ik mij continue te blijven ontwikkelen. Hierbij krijg ik graag feedback.

Laat een reactie achter