Naar een organisatiecultuur
die werkt!

lagere faalkosten door leiderschapstrajecten voor middenmanagement,
-coaching voor CEO's,
jaarbegeleiding voor bedrijven
 

De organisatiecultuur veranderen?

Lean neemt heeft als uitgangspunt “the Voice of the Customer”.  Wij zij natuurlijk iedere dag bezig met onze klanten en eindgebruikers. Maar regelmatig zijn we ook afgeleid, bezig met interne processen, we zijn niet meer echt verbonden om het probleem van de ander op te lossen. We zitten in de waan van de dag en hebben nauwelijks tijd om onszelf de fundamentele vraag te stellen: “Wat wil die klant eigenlijk echt?”. Wil jij jouw organisatiecultuur veranderen?  Meer klantgericht, omdat je snapt dat zij jouw boterham betalen?

Wil je meer klantgerichtheid dan is een organisatiecultuur met LEAN elementen aan te bevelen.

Wat herken je in jouw organisatiecultuur? Waar zou je heen willen? Wat is voor jouw organisatie of bedrijf wenselijk?

Een aantal verschillen tussen op een rij tussen een ‘organisatiecultuur met LEAN elementen’ en een meer ’traditonele cultuur’...

Traditionele cultuur Nieuwe cultuur met LEAN elementen
Onze oriëntatie? Korte termijn Lange termijn
Ons doel? Omzet, organisatie De klant
Onze focus Product of dienst Het proces
Wat kunnen wij goed? Vallen en opstaan Robuust ontwerpen van processen
Hoe nemen we besluiten? Intuïtie en ervaring Gebaseerd op data
Ons gedrag Oplossen (reactief) Voorkomen (proactief)
Onze houding Mopperen Levert een bijdrage: ‘wat kan ik eraan doen?’
Wat is een probleem? Het resultaat van iemand die er een zooitje van heeft gemaakt Een afwijking van de standaard
Wat is de oorzaak? Individueel. Vraag je af: ‘Wie heeft het gedaan?’ (5 x ‘Who?’) De oorzaak zit in het systeem. Vraag je af: ‘Waarom kon het gebeuren?’ (5 x ‘Why?’)
Wie is verantwoordelijk? De persoon die de fout maakte Het management
Wat als je fouten ziet? Zelfstandig oplossen Vraag aandacht voor het probleem, en verander het systeem zo dat het in de toekomst niet weer gebeurt
Overtuigingen over werknemers Ze geven hun schuld toch niet toe tenzij ze daartoe gedwongen worden Ze zullen zich bekrachtigd voelen als ze positieve steun krijgen om hun problemen op te lossen
Het zijn kosten Het is een investering
Ze willen niet Een goede uitleg over de noodzaak van goede processen en hun vakmanschap respecteren doet wonderen
De organisatieopbouw Het ’hoofd’ van de organisatie zit bovenin de organisatie, de ‘handen’ een stuk lager De experts staan op de werkvloer, het management moet hen faciliteren. Iedereen denkt én doet
Overtuigingen over leren We leren te weinig Leren hebben we ingepland: ervaren -> terug kijken -> ideeën ontwikkelen -> toepassen -> ervaren enz.
Wat zijn teleurstellingen? Ze overkomen ons, ieder jaar dezelfde Ze worden steeds minder, i.i.g. nooit dezelfde
Wat is leiderschap? Instructief, topdown managen Inspirerend bottom up tot teambesluiten komen
Veranderen? Verander-moe Continue verbeteren
Organisatiecultuur Is voor softies Is voor vakmensen
Zij hebben een cultuurprobleem vs. zij kunnen niet managen Wij hebben een cultuurprobleem, en ik ga mezelf veranderen

Weet jij hoe je jouw organisatiecultuur verandert?

Wil jij naar een klantgerichte organisatiecultuur?

Meer hierover in mijn E-book over het veranderen van je organisatiecultuur.
Wil je meer weten over een klantgerichte organisatiecultuur? Heb je hulp nodig of advies? Neem dan contact met mij op. Zinvol om met je te sparren!

Dick Nijman

Organisatieveranderaar, trainer, coach

Werkplaats voor Organisatiecultuur

T: 06 543 945 04

E: info@werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl 

Laat een reactie achter