In een eerdere blog Go-to-the-GEMBA beschreef ik de waarde van iedere dag gericht over de werkvloer lopen. Ik beloofde je 6 kenmerken van een goede GEMBA Walk. Hier komen ze:
Kies iedere dag / iedere week een bepaald proces of onderwerp. Volg b.v. het proces van de vrachtwagen lossen tot het in het rek ligt, hoe patiënten overgeplaatst worden, hoe de klantcommunicatie bij een klacht is. Geef aandacht aan kwaliteit, veiligheid en de output (wordt er geleverd wat beloofd is). Stel vragen over verspillingen en verbeteringen.
Begin bij het punt in het proces wat het dichts bij de klant ligt, de levering, de dienst. Dus start niet bij “hoe” het bedoeld is, maar wat de (interne) klant er aan heeft.
Zoek dus naar uitdagingen. Het kan altijd beter! Heb je de uitdaging eenmaal gevonden laat dan de oorzaken goed in kaart brengen (route cause), volg op, wie is er proceseigenaar?, borg geplande acties.
Verbind de vakmens met de grotere doelen van de organisatie. Pakt iemand die verantwoording niet: dan heeft hij recht op een probleem. Probleemeigenaarschap gaat vooraf aan verantwoording nemen.
Vraag je samen met de werknemer af: “Wat is er aan de hand dat je dit ziet en niet ingrijpt?”.
Doe dit met dezelfde basishouding. Vraag ook hier 5 x Why. Luister oprecht en betrokken. De kans is aanwezig dat je dingen hoort die je schokken.
B.v. elke dag een rondje, regelmatig mee met een servicemonteur, luister vaker mee met telefoontjes/ klachtafhandeling etc. Zorg dat werknemers de betekenis van ‘the walk’ begrijpen. Het wordt dan steeds gebruikelijker dat vakmensen zelf problemen, verspillingen en verbeteringen zien. Geef hen de bevoegdheid om dit te bespreken en te veranderen. Faciliteer hun oplossingen.
Wat is het resultaat van the GEMBA walk? 7 resultaten!
En daar doen we het toch voor? Download de template vast als je aan de gang wil gaan met de GEMBA Walk: Gemba Walk template
Sommige ondernemers starten hun Lean programma met het structureren en zichtbaar maken van de processen. Dit zijn relatief eenvoudig uit te voeren activiteiten die snel leiden tot flinke verbeteringen. Het grote voordeel van deze startactiviteit is dat het effect direct waarneembaar is waardoor er snel draagvlak ontstaat. Lean kan op veel vraagstukken en in ieder type organisatie worden toegepast.
Wil je weten wat jij met Lean in jouw organisatie kan doen? Bel mij voor een gratis analysegesprek:
Dick Nijman
Organisatieveranderaar, trainer, coach
Werkplaats voor Organisatiecultuur
T: 06 543 945 04
E: info@werkplaatsvoororganisatiecultuur.nl
Laat een reactie achter