Go to the Gemba

Go to the Gemba – Ga naar de plaats waar het gebeurt!

Go to the Gemba is in LEAN-filosofie de oproep om als leidinggevende en veranderaar de bedrijfsprocessen te kennen. Wanneer wij in bedrijven sleutelen aan organisatiecultuur en processen dan is het vaak schokkend hoeveel afstand het management heeft tot de werkvloer.

Het verhaal van de pilon.

Tot waar ben jij op de werkvloer geweest?

In een bedrijf staat drie meter vanaf de ingang in de productieruimte een pilon. Ik vraag werknemers wat het nut daarvan is. Het antwoord is: “Die pilon meet de afstand tot hoever het management op de werkvloer is geweest”.  Echt gebeurd, heel recent!

Wat is de echte werkelijkheid?

Vraag je af wat er werkelijk gebeurt. Vraag je af hoe het bedacht is én hoe het in het echt loopt. Stel je minder af op de management-werkelijkheid en meer op de geleefde werkelijkheid. Kijk zelf, ook al zijn je cijfers goed, ook al denk je dat je de feitelijke informatie wel op je computer vindt. Vraag je af wat er echt gebeurt op de werkvloer.

Geen tijd voor de Gemba?

Na enige tijd vervangt de Gemba-walk de rapporten, de meetings, de excel-sheets. Het bekrachtigt je vakmensen. Waarom jij zo druk bent kan ook liggen aan het gegeven dat veel vakmensen al lang weten hoe het beter kan maar dat maar niet meer vertellen. Kortom je moet een beetje ‘dwars’ denken wil je uit je oude patroon komen.  Maak er tijd voor want het levert je tijd op.

Wanneer kwam jij voor het laatst op de werkvloer?

“Waarom zou je?”, vraag je je misschien af. Je stuurt op cijfers of je vindt dat je daar jouw mensen voor hebt.
Bekijk het eens op deze manier: alles waar de klant  voor wil betalen is ‘waarde’. In de primaire processen van jouw organisatie wordt de werkelijke waarde van jouw bedrijf voor klanten toegevoegd. Misschien ietwat versimpeld en enigszins uitdagend,  maar toch:  ………  de rest van jouw firma kunnen we labelen als verspilling!
Ja, ja, soms een noodzakelijke verspilling maar toch …………

Waarde en verspilling.

In LEAN zeggen we: alles waar de klant voor wil betalen is waarde, de rest is verspilling.
Voorbeelden:
De patiënt wil betalen voor zorg aan het bed ……… maar voor de planningen en herplanningen, voor de vele overdrachten, de rapportages?
De reiziger wil betalen voor het vervoer in de trein. Onderhoud is dan nog wel noodzakelijk. Maar wil de klant ook betalen voor het wachten tot het materiaal er is, of voor fouten in het onderhoudsproces, verkeerde planningen, ziekte, gereedschap wat niet op orde is?
De huurder wil betalen voor het goed opleveren van zijn appartement ….. maar voor het uitprinten van het contract en het op een andere afdeling weer digitaliseren en de zeven handtekeningen?
Kortom: ga kijken op de werkvloer.

De (her)waardering van de vakmens.

Opnieuw beseffen dat de waarde voor de klant, ook de interne klant,  geleverd wordt door de vakmensen in het primaire proces leidt tot (her)waardering van deze experts op de werkvloer. Dat geldt voor alle werksoorten: productie, vervoer, zorg, bouw, administratieve omgevingen etc. Alleen door dagelijks contact met de vakmensen ben je in staat om te horen welke problemen en verspillingen zij zien, dan hoor je hoe het anders kan. Zij kunnen door hun praktijkervaring een waardevolle bijdrage geven aan de oplossing van problemen, zij zijn de motor van verbeterprojecten.

Hoe je dat doet? In één van mijn volgende blogs vertel ik je wat de 6 kenmerken zijn van een goede Gemba Walk.  Kun je niet wachten? Bel me!

 

 

Laat een reactie achter