Op deze pagina lees je blogs over Organisatiecultuur, Leiderschap, Verandermanagement, Middenmanagement, Procesverbetering & Rendementsverbetering en Klantgerichte cultuur. De blogs behandelen onderwerpen die in mijn praktijk aan de orde kwamen.
Organisatiecultuur
Hoe uit organisatiecultuur zich?
Hoe komt het dat 70 % van de verandertrajecten mislukken?
Lees hier over de vijf factoren die een sterke organisatiecultuur vestigen. De basis voor Top Performance in bedrijven.
Jouw organisatie én resultaat wordt bepaald door zachte en harde processen. 4 organisatiewetten, 3 tips en 1 misverstand.
Werk jij aan (en met) organisatiecultuur (en wie niet?), behoed je dan voor deze 5 misverstanden.
Organisatie-cultuurveranderingen mislukken vaak. Hierbij een praktische aanpak.
Lees meer ……..
Een veranderende markt en klant vragen een flexibele, lerende organisatie. Waar kun jij aan werken? De zeven elementen!
Verwaarloosde organisaties hebben goede diagnostiek en een adequate aanpak nodig. Hier de 18 kenmerken.
Over de zinloosheid van medewerkers-tevredenheidsonderzoeken. Het heeft geen enkele relatie tot de klant! Lees meer!
Over motivatie en demotivatie in het werk. Hoe komt het dat professionals zo ontkracht worden in hun werk? 5 tips!
Passieloos werken draagt bij aan grote faalkosten van iedere onderneming. 4 factoren; ‘leiderschap’ speelt een grote rol
Leiderschap
Wat wil jij zijn? Een manager of een leider? Bekijk de checklist met 22 verschillen. Waar sta jij?
LEAN leiders vertonen 5 typen gedrag gebaseerd op 7 waarden.
Investeer in jouw leiderschap. Wij leiden op!
Wil je als leider niet naar je eigen aandeel in een veranderproces kijken? Hierbij tips om jouw veranderproces te saboteren!
De gevolgen van ’toxic leaders’, die onveiligheid teweeg brengen. Het gaat niet alleen om jouw vaardigheden. Lees meer …..
Destructief of verwaarlozend leiderschap. Het komt vaker voor dan je misschien verwacht. Hier de kenmerken!
Verandermanagement
Organisatieverandering verloopt langs 4 domeinen. Het management focust vaak op andere zaken dan de werkvloer. Het kan anders.
Wanneer werkt jouw verandervisie? 4 kenmerken, 7 checks en 7 tips om deze visie te laten leven in jouw organisatie.
Weerstand bestaat niet, je hebt alleen slechte verandermanagers! Als je er anders naar kijkt, kom je tot andere oplossingen.
Inspireer jij? Trek jij hierop klanten en personeel aan? Is jouw verhaal over het bestaansrecht van jouw organisatie inspirerend?
Herken jij de “managementkloof” en “verandermoeheid” bij verandertrajecten? Hoe stuur jij hierop?
Hoe neem je medewerkers mee in verandering? Over ‘zorgvuldig aansluiten’, ‘coachen’ en ‘grenzen trekken.’
Herken jij de 5 meest voorkomende communicatiefouten bij jouw verandertraject?
5 fouten in communicatie! Evenzovele tips.
Hoe neem je jouw medewerkers mee in jouw verhaal? En sterker nog: wat geeft jouw het recht om veranderingen van ze te vragen?
Stel jij de goede organisatiediagnose? Heb jij de juiste competenties om te veranderen die leiden tot de goede interventies?
Soms is de organisatiedruk groot om alles maar bij het oude te laten. Zeven tips over de juiste veranderhouding in organisaties.
Zelfsturing van jouw team? Wat zijn goede voorspellers? En hoe kun je hierop sturen als leidinggevende?
Over draagvlak en coachen. Stop nou eens met coachen!
10 tips hoe het wel kan lukken!
Middenmanagement
Middenmanagement, waar horen ze bij, waar komen ze vandaan? Hoe kun jij jouw middenmanagement goed positioneren?
Wat is jouw visie op jouw middenmanagement?
Wanneer laat je ze vrij, wanneer geef je ruimte?
En wanneer begrens je?
Middenmanagement: it breaks in the middle. Jouw middenmanagement is bepalend voor jouw doelen. Wat zijn de valkuilen?
Middenmanagement – Welke rollen hebben ze? Ze hebben minimaal 7 rollen.
Welke zijn dat?
Middenmanagement, wat moeten ze kennen en kunnen?
Waar moet de opleiding aan voldoen?
Bonussen leiden tot demotivatie maar hoe motiveer je dan wel? Autonomie, meesterschap en het hebben van een doel!
De trends zoals coachen, draagvlak zoeken en inspireren werken alleen als ………… Ken jij de randvoorwaarden?
Jouw middenmanagement is cruciaal in het behalen van jouw doelen? Maar ……. zijn zij managers of leiders?
Middenmanagement – De acht kenmerken van dienend leiderschap.
Welke zijn het?
Ego en ondeskundigheid is een giftige mix in leidinggeven. Dit is zijn twee redenen van falend middenmanagement!
Procesverbetering en rendementsverbetering
5 kenmerken waarin LEAN zich onderscheidt van onze Westerse managementcultuur. En de 10-stappen methode.
Welke faalkosten herken jij? Zullen we ze er samen uithalen en afscheid nemen van TIM? Over de 8 verspillingen
De juiste tools voor een juiste probleemanalyse voorkomt fouten. Procesverbetering verhoogt jouw rendement .
Dit is een aanpak om de werkprocessen goed te doorgronden. Een pleidooi ook om maximale waarde aan de klant te leveren.
Pas op met je kantoorwerkelijkheid! Ga iedere dag gericht naar de ‘uitvoering’. Geen tijd voor? Dan snap je het niet!
De daily stand-up is een prachtige tool als je het goed toepast. Hierbij de 10 grootste verbeteringen.
De Daily Stand-up is een prachtige tool. Maar vermijd deze 10 valkuilen. Deze keer geïllustreerd met een VISUAL.
We vergaderen tussen de 25% en de 40% van onze werktijd. Tijd voor 8 handzame tips om LEAN te vergaderen.
Naar een klantgerichte cultuur
Wat is een klantgerichte cultuur? Hoe richt je een klantgerichte cultuur in? Hoe verhoog je de klantwaarde? En wat zijn de 10 succesfactoren?
Wat is klanttevredenheid? Is dit voldoende? Hoe worden klanten ambassadeurs van jouw bedrijf of organisatie? 6 tips!
18 verschillen tussen een traditionele en een nieuwe organisatiecultuur met LEAN elementen op een rij. Kies waar je heen wilt.
Je onderscheidt je niet door goede kwaliteit van je dienst of product tegen een betaalbare prijs. Hoe onderscheidt jouw bedrijf zich wel?
Soms zijn er toch klachten. Je zou er blij mee moeten zijn: 3 redenen.
Lees meer!
Klachten van klanten zijn een uitgelezen kans om je klantenbinding op een hoger peil te brengen. Lees hier de zeven gouden regels!