Naar een organisatiecultuur
die werkt!

lagere faalkosten door leiderschapstrajecten voor middenmanagement,
-coaching voor CEO's,
jaarbegeleiding voor bedrijven
 

Op deze pagina lees je blogs over Organisatiecultuur, Leiderschap, Verandermanagement, Middenmanagement, Procesverbetering & Rendementsverbetering en Klantgerichte cultuur. De blogs behandelen onderwerpen die in mijn praktijk aan de orde kwamen.

Organisatiecultuur

Organisatiecultuur … Wat is dat?

Organisatiecultuur

Hoe uit organisatiecultuur zich?
Hoe komt het dat 70 % van de verandertrajecten mislukken?

Hoera het is bewezen: organisatiecultuur bepaalt resultaat!

leiderschap en organisatiecultuur

Lees hier over de vijf factoren die een sterke organisatiecultuur vestigen. De basis voor Top Performance in bedrijven.

Wat is het nut van praten over organisatiecultuur?

Organisatiecultuur

Jouw organisatie én resultaat wordt bepaald door zachte en harde processen. 4 organisatiewetten, 3 tips en 1 misverstand.

Organisatiecultuur, hoe werken we er aan? Vijf handvatten!

Organisatiecultuur

Werk jij aan (en met) organisatiecultuur (en wie niet?), behoed je dan voor deze 5 misverstanden.

Begin niet aan een cultuurveranderingstraject!

cultuurveranderingstraject

Organisatie-cultuurveranderingen mislukken vaak. Hierbij een praktische aanpak.
Lees meer ……..

De zeven elementen van een lerende organisatie. Hoe ver ben jij?

Organisatiecultuur, lerende organisatie

Een veranderende markt en klant vragen een flexibele, lerende organisatie. Waar kun jij aan werken? De zeven elementen!

De 18 kenmerken van een verwaarloosde organisatie

leidinggevende organisatiecultuur

Verwaarloosde organisaties hebben goede diagnostiek en een adequate aanpak nodig. Hier de 18 kenmerken.

Nooit meer sturen op medewerkerstevredenheid

medewerkerstevredenheid

Over de zinloosheid van medewerkers-tevredenheidsonderzoeken. Het heeft geen enkele relatie tot de klant! Lees meer!

Werk jij nog volgens de bedoeling?

Werken volgens de bedoeling

Over motivatie en demotivatie in het werk. Hoe komt het dat professionals zo ontkracht worden in hun werk? 5 tips!

Zie jij passieloze mensen in jouw organisatie?

passie in het werk

Passieloos werken draagt bij aan grote faalkosten van iedere onderneming. 4 factoren; ‘leiderschap’ speelt een grote rol

Leiderschap

Ben jij een manager of leider? Werken aan leiderschap!

leiderschap

Wat wil jij zijn? Een manager of een leider? Bekijk de checklist met 22 verschillen. Waar sta jij?

De LEAN leider hoort zelf ook LEAN te zijn

LEAN leidersschap

LEAN leiders vertonen 5 typen gedrag gebaseerd op 7 waarden.
Investeer in jouw leiderschap. Wij leiden op!

De leider als saboteur van een verandertraject

Leiderschap

Wil je als leider niet naar je eigen aandeel in een veranderproces kijken? Hierbij tips om jouw veranderproces te saboteren!

Leiders horen veiligheid te bieden!

Leiderschap

De gevolgen van ’toxic leaders’, die onveiligheid teweeg brengen. Het gaat niet alleen om jouw vaardigheden. Lees meer …..

Wie kent ze niet? Verwaarlozende of destructieve leiders

leiderschap

Destructief of verwaarlozend leiderschap. Het komt vaker voor dan je misschien verwacht. Hier de kenmerken!

Verandermanagement

Hoe veranderen organisaties?

organisatieverandering

Organisatieverandering verloopt langs 4 domeinen. Het management focust vaak op andere zaken dan de werkvloer. Het kan anders.

Wanneer werkt jouw verandervisie?

verandervisie

Wanneer werkt jouw verandervisie? 4 kenmerken, 7 checks en 7 tips om deze visie te laten leven in jouw organisatie.

Veranderen? Weerstand bestaat niet! 4 tips!

weerstand

Weerstand bestaat niet, je hebt alleen slechte verandermanagers! Als je er anders naar kijkt, kom je tot andere oplossingen.

Hoe stimuleer jij verandering? Wat is jouw WHY?

Wat isj jouw Why?

Inspireer jij? Trek jij hierop klanten en personeel aan? Is jouw verhaal over het bestaansrecht van jouw organisatie inspirerend?

Heb jij zicht op de managementkloof?

Managementkloof

Herken jij de “managementkloof” en “verandermoeheid” bij verandertrajecten? Hoe stuur jij hierop?

Effectieve begeleiding van medewerkers bij veranderprocessen

veranderprocessen

Hoe neem je medewerkers mee in verandering? Over ‘zorgvuldig aansluiten’, ‘coachen’ en ‘grenzen trekken.’

Verandertraject – de 5 meest gemaakte communicatiefouten

Verandertraject - communicatiefouten

Herken jij de 5 meest voorkomende communicatiefouten bij jouw verandertraject?
5 fouten in communicatie! Evenzovele tips.

Veranderingsbereidheid van medewerkers, hoe werk jij daaraan?

Veranderingsbereidheid

Hoe neem je jouw medewerkers mee in jouw verhaal? En sterker nog: wat geeft jouw het recht om veranderingen van ze te vragen?

Kies jij voor eigenaarschap van jouw verandering?

eigenaarschap

Stel jij de goede organisatiediagnose? Heb jij de juiste competenties om te veranderen die leiden tot de goede interventies?

Wat is de juiste veranderhouding van jou als veranderaar? 7 tips!

veranderhouding

Soms is de organisatiedruk groot om alles maar bij het oude te laten. Zeven tips over de juiste veranderhouding in organisaties.

Hoe bereik je zelfsturing? Ofwel: Hoe maak je van 11 voetballers een team?

Zelfsturing team

Zelfsturing van jouw team? Wat zijn goede voorspellers? En hoe kun je hierop sturen als leidinggevende?

Veranderen & de valkuil van draagvlak en coachen

Over draagvlak en coachen

Over draagvlak en coachen. Stop nou eens met coachen!
10 tips hoe het wel kan lukken!

Middenmanagement

Het middenmanagement als de verlepte blaadjes sla in een hamburgerbroodje

Waarom het middenmanagement zich voelt als de verlepte blaadjes sla.

Middenmanagement, waar horen ze bij, waar komen ze vandaan? Hoe kun jij jouw middenmanagement goed positioneren?

Heb jij een visie op jouw middenmanagement en ………… ?

visie op middenmanagement

Wat is jouw visie op jouw middenmanagement?
Wanneer laat je ze vrij, wanneer geef je ruimte?
En wanneer begrens je?

Middenmanagement – It breaks in the middle

Middenmanagement - it breaks in the middle

Middenmanagement: it breaks in the middle. Jouw middenmanagement is bepalend voor jouw doelen. Wat zijn de valkuilen?

Middenmanagement – Welke rollen hebben ze?

Middenmanagement - schaap met de vijf poten

Middenmanagement – Welke rollen hebben ze? Ze hebben minimaal 7 rollen.
Welke zijn dat?

Middenmanagement,  wat moeten ze kennen en kunnen?

Opleiden van middenmanagement

Middenmanagement,  wat moeten ze kennen en kunnen?
Waar moet de opleiding aan voldoen?

Middenmanagement – Hoe motiveer je ze?

motivatie

Bonussen leiden tot demotivatie maar hoe motiveer je dan wel? Autonomie, meesterschap en het hebben van een doel!

Middenmanagement – over probleemeigenaarschap en motiveren – next level

motivatie - probleemeigenaarschap

De trends zoals coachen, draagvlak zoeken en inspireren werken alleen als ………… Ken jij de randvoorwaarden?

Jouw middenmanagement – managers of leiders?

leiders en managers

Jouw middenmanagement is cruciaal in het behalen van jouw doelen? Maar ……. zijn zij managers of leiders?

Middenmanagement – De acht kenmerken van dienend leiderschap

De acht kenmerken van dienend leiderschap

Middenmanagement – De acht kenmerken van dienend leiderschap.
Welke zijn het?

Falend middenmanagement? Twee redenen!

Falend middenmanagement

Ego en ondeskundigheid is een giftige mix in leidinggeven. Dit is zijn twee redenen van falend middenmanagement!

Procesverbetering en rendementsverbetering

Wat is Lean?

LEAN

5 kenmerken waarin LEAN zich onderscheidt van onze Westerse managementcultuur. En de 10-stappen methode.

Ken jij TIM WOODS?

tim woods

Welke faalkosten herken jij? Zullen we ze er samen uithalen en afscheid nemen van TIM? Over de 8 verspillingen

Probleemanalyse

Probleemanalyse

De juiste tools voor een juiste probleemanalyse voorkomt fouten. Procesverbetering verhoogt jouw rendement .

Go to the GEMBA

Go to the Gemba

Dit is een aanpak om de werkprocessen goed te doorgronden. Een pleidooi ook om maximale waarde aan de klant te leveren.

De zes kenmerken van een goede GEMBA Walk.

Go to the Gemba

Pas op met je kantoorwerkelijkheid! Ga iedere dag gericht naar de ‘uitvoering’. Geen tijd voor? Dan snap je het niet!

De 10 grootste fouten van de Daily Stand-up

Daily - en Weekly Stand Up

De daily stand-up is een prachtige tool als je het goed toepast. Hierbij de 10 grootste verbeteringen.

De 10 grootste fouten van de Daily Stand-up – Visual

De Daily Stand-up is een prachtige tool. Maar vermijd deze 10 valkuilen. Deze keer geïllustreerd met een VISUAL.

Ga LEAN vergaderen! Acht bespaar-tips

Stand Up

We vergaderen tussen de 25% en de 40% van onze werktijd. Tijd voor 8 handzame tips om LEAN te vergaderen.

Naar een klantgerichte cultuur

Een klantgerichte cultuur invoeren? 10 succesfactoren!

Klantervaring

Wat is een klantgerichte cultuur? Hoe richt je een klantgerichte cultuur in? Hoe verhoog je de klantwaarde? En wat zijn de 10 succesfactoren?

Naar een klantgerichte organisatiecultuur

klantgericht

Wat is klanttevredenheid? Is dit voldoende? Hoe worden klanten ambassadeurs van jouw bedrijf of organisatie? 6 tips!

De organisatiecultuur veranderen?

the voice of the customer

18 verschillen tussen een traditionele en een nieuwe organisatiecultuur met LEAN elementen op een rij. Kies waar je heen wilt.

Hoe onderscheid jij je ten aanzien van klanten?

Klantgerichtheid

Je onderscheidt je niet door goede kwaliteit van je dienst of product tegen een betaalbare prijs. Hoe onderscheidt jouw bedrijf zich wel?

Wat als er toch klachten zijn?

sturen op resultaat

Soms zijn er toch klachten. Je zou er blij mee moeten zijn: 3 redenen.
Lees meer!

De zeven gouden regels bij klachtafhandeling!

klanttevredenheid

Klachten van klanten zijn een uitgelezen kans om je klantenbinding op een hoger peil te brengen. Lees hier de zeven gouden regels!