Leiderschap in een crisis

leiderschap crisis

In een crisis wordt leiderschap gevraagd. Dagelijks zien we wat er wel of niet werkt in de communicatie over maatregelen m.b.t. Corona. Dat is leerzaam want, deze Corona crisis heeft gevolgen voor onze bedrijven, ook daar moet je waarschijnlijk een crisis leiden. Het is dus nodig de wetten van crisiscommunicatie ook in jouw bedrijf toe […]

Dienend leiderschap – acht gedragingen!

Dienend Leiderschap is de basis van jouw bedrijfsresultaten

Dienend Leiderschap bepaalt jouw organisatiecultuur. En die cultuur bepaalt jouw bedrijfsresultaten!

Motivatie, hoe werkt ‘t?

Wat motiveert medewerkers? Er zijn drie zaken die jouw medewerkers motiveren: autonomie, meesterschap en het ervaren dat ze een doel hebben. Wat niet: bonussen!

Probleemanalyse

Probleemanalyse

De juiste tools voor een juiste probleemanalyse voorkomt fouten, maakt dat je jouw doelen haalt en verstevigt een gezonde organisatiecultuur.

Leiders horen veiligheid te bieden!

Leiderschap

Leiderschap wordt gekenmerkt door ‘ben je te vertrouwen’ en ‘jouw skills.’ Deze blog beschrijft de gevolgen ‘toxic leaders’ die onveiligheid teweeg brengen.

Veranderingsbereidheid van medewerkers, hoe werk jij daaraan?

Bij veranderingen vraag je nogal wat van je medewerkers. Hoe neem je ze mee in jouw verhaal? En sterker nog: wat geeft jouw het recht om veranderingen van ze te vragen?

Zeven stappen naar passie in je werk

Zeven stappen op weg naar passievol werken. Twee stappen voor je hart, twee voor je hoofd, twee voor je handen en één stap om te verankeren.

De zes kenmerken van een goede GEMBA Walk.

Doe de Gemba Walk! Informeer je daar waar jouw vakmensen het primaire proces uitvoeren.
Pas op met je kantoor- , cijfer- en managementwerkelijkheid! Te weinig tijd voor? Waarschijnlijk snap het dan niet!

Wanneer werkt jouw verandervisie?

Wanneer werkt jouw verandervisie? In deze blog: 4 kenmerken van een effectieve visie, 7 checks en 7 tips om deze visie te laten leven in jouw organisatie.

De 10 grootste fouten van de Daily Stand-up – Visual

De Daily Stand-up is een prachtige tool om efficiënt te werken. Maar vermijd deze 10 valkuilen. Deze keer geïllustreerd met een VISUAL van Sketching Maniacs.

Kies jij voor eigenaarschap van jouw verandering?

Veel leiders en veranderaars stellen de verkeerde organisatiediagnose. Ik beschrijf twee soorten organisaties met totaal andere kenmerken. Veranderaars hebben bij beide hele andere competenties nodig. Eigenaarschap is een onderscheidend kenmerk.

Zie jij passieloze mensen in jouw organisatie?

Passieloos werken draagt bij aan grote faalkosten van iedere onderneming. Vier elementen in je werk leiden tot passie! En ‘leiderschap’ speelt een grote rol

Wat is de juiste veranderhouding van jou als veranderaar? 7 tips!

Je herkent als externe veranderaar of leidinggevende de moeilijke periodes in een verandertraject. Soms is de organisatiedruk groot om alles maar bij het oude te laten. Zeven tips, voor jou als veranderaar, over de juiste veranderhouding in (verwaarloosde) organisaties.

Go to the GEMBA

Go to the Gemba, is vanuit de LEAN-filosofie een sterk pleidooi om de werkprocessen goed te doorgronden. Een pleidooi voor managers, leiders en veranderaars om het vak te kennen. Een pleidooi voor herwaardering van vakmensen. Een pleidooi ook om maximale waarde aan de klant te leveren.

Hoera het is bewezen: organisatiecultuur bepaalt resultaat!

In het boek “Organisatiecultuur bepaalt resultaat” wordt deze titel bewezen. Lees hier over de vijf factoren die een sterke organisatiecultuur vestigen. En dat is de basis voor Top Performance in bedrijven.

Begin niet aan een cultuurveranderingstraject!

cultuurveranderingstraject

Uit onderzoek blijkt  dat programma’s met als doel cultuurverandering meestal vastlopen. Maar het wordt ook breed gedragen dat organisatiecultuur belangrijk is. In dit artikel pleit ik voor een praktische aanpak: laat organisatiecultuur meeliften op resultaatverbetering.

De zeven elementen van een lerende organisatie. Hoe ver ben jij?

The only way to succeed is to learn faster

De snel veranderende markt en klant vraagt om een organisatie, teams en medewerkers die niet meer aan verandermanagement doen maar die veranderen als kernwaarde zien. We noemen dit de lerende organisatie. Hierbij zeven elementen. Hoever ben jij?

Wie kent ze niet? Verwaarlozende of destructieve leiders

Destructief of verwaarlozend leiderschap. Het komt vaker voor dan je misschien verwacht. Herken jij ze als je dit tegen komt?
Hier de kenmerken!

De 18 kenmerken van een verwaarloosde organisatie

leidinggevende organisatiecultuur

Verwaarloosde organisaties hebben een aparte benadering nodig. Goede diagnostiek is belangrijk evenals een adequate aanpak. Hier de 18 kenmerken.

De 10 grootste fouten van de Daily Stand-up

cultuurverandering organisatie

De daily stand-up is een prachtige tool als je het goed toepast. Hierbij de 10 grootste verbeteringen.

De vijf grootste misverstanden over organisatiecultuur

Aan je organisatie werken maakt je organisatie werkend

Organisatiecultuur wordt te pas en onpas genoemd. Hier verhelder ik vijf misverstanden! Is ‘t soft? Is ‘t ongrijpbaar? Kost een cultuurverandering veel tijd en geld? Lézen!

Een klantgerichte cultuur invoeren? 10 succesfactoren!

Klantervaring

Wat is een klantgerichte cultuur? Hoe richt je een klantgerichte cultuur in? Hoe verhoog je de klantwaarde? En wat zijn de 10 succesfactoren?

Nooit meer sturen op medewerkerstevredenheid

medewerkerstevredenheid

Over de zinloosheid van medewerkerstevredenheidsonderzoeken en het sturen op medewerkerstevredenheid. Het heeft geen enkele relatie tot de klant! Lees meer!

Hoe bereik je zelfsturing? Ofwel: Hoe maak je van 11 voetballers een team?

Zelfsturing team

Leidinggevenden beschouwen expertise van medewerkers vaak als indicator voor zelfsturing. Dat is een misverstand.
Wat zijn wel goede voorspellers? En hoe kun je hier op sturen als leidinggevende?

Veranderen & de valkuil van draagvlak en coachen

organisatieverandering

Probleemeigenaarschap is een voorwaarde om te coachen. Hoe je dit bereikt lees je in dit artikel: 10 tips. Maarre: stop nou eens met coachen!

Hoe stimuleer je verandering? Wat is jouw WHY?

strategie met ballen

Is jouw verhaal over het bestaansrecht van jouw organisatie inspirerend voor jouw medewerkers? Weet jij het? Kun je het inspirerend vertellen? Maak anders gebruik van mijn bijzondere aanbod!

De zeven gouden regels bij klachtafhandeling!

klanttevredenheid

Zeven stappen bij klachtafhandeling. Klachten van klanten zijn een uitgelezen kans om je klantenbinding op een hoger peil te brengen. Lees hier de zeven gouden regels!

Wat als er toch klachten zijn?

sturen op resultaat

Hoe om te gaan met klachten? Je kan een uitstekende verbinding hebben met je klant, maar soms zijn er echter toch klachten. Hoe behandel je deze klachten? Lees meer!

Hoe veranderen organisaties?

verandering organisatie

Organisaties veranderen verloopt langs 4 domeinen. Het management focust vaak op andere zaken dan de werkvloer. Dit is een bron voor falen. Het kan anders.

Veranderen? Weerstand bestaat niet! 4 tips!

weerstand organisatieverandering

Weerstand bestaat niet, je hebt alleen slechte verandermanagers! Iets ‘weerstand’ noemen ontslaat je van je verantwoordelijkheid. Wat is weerstand dan wel? Als je er anders naar kijkt, kom je tot andere oplossingen.

Ga LEAN vergaderen! Acht bespaar-tips

lean werken

We vergaderen tussen de 25% en de 40% van onze werktijd. 54% van de werknemers vindt dat ze te veel vergaderen. Tijd voor 8 handzame tips om LEAN te vergaderen.

Werk jij nog volgens de bedoeling?

perspectief organisatieverandering

Over motivatie en demotivatie in het werk. Hoe komt het dat professionals zo ontkracht worden in hun werk? Wat doen we toch verkeerd in de afgelopen jaren dat er zoveel werknemers in een overlevingsmodus zitten? Wat is er aan de hand? Er is een clash tussen drie werelden. Ik leg het je uit en je krijgt 5 tips van me!

Misverstand 5: Cultuurverandering in organisaties kun je uitbesteden aan derden

verandering organisatiecultuur

Veranderingen in organisatiecultuur kun je niet uit besteden. Het zijn systemische veranderingen waar de opdrachtgever deel van uit maakt. Wantrouw externen die je anders verkopen!

Hoe onderscheid jij je ten aanzien van klanten?

Je onderscheidt je niet meer door een goede kwaliteit van je dienst of product tegen een betaalbare prijs.
Hoe onderscheid jouw bedrijf of organisatie zich wel?

Naar een klantgerichte organisatiecultuur

klanttevredenheid

Wat is klanttevredenheid? Is dit voldoende? Hoe worden klanten ambassadeurs van jouw bedrijf of organisatie? 6 tips!

Misverstand 4: Een cultuurverandering is planbaar

projectplanning

Een cultuurverandering is niet planbaar, er zijn te veel variabelen! Maar we komen altijd aan, binnen het budget, binnen de tijd.
Stip op de horizon, ‘dedicated’ zijn en constant bijsturen!

Ben jij een manager of leider?

leiderschap organisatie

Wat wil jij zijn? Een manager of een leider? Bekijk de checklist met 22 verschillen. Waar sta jij?

De organisatiecultuur veranderen?

leiderschap inspiratie

18 verschillen tussen een traditionele en een nieuwe organisatiecultuur met LEAN elementen op een rij. Kies waar je heen wilt.

Heb jij zicht op de managementkloof?

verandermoeiheid organisatie

Herken de “managementkloof” en “verandermoeheid” bij verandertrajecten en stuur erop.
Wat is het? En wat kun je er aan doen?

Misverstand 3: organisatiecultuur is ongrijpbaar

organisatiecultuur ongrijpbaar

Bedrijfscultuur maakt het verschil! Het is niet ongrijpbaar, het is te meten. 6 tips om de goede cultuur te laten leven.
Het is eigenlijk vrij eenvoudig.

Effectieve begeleiding van medewerkers bij veranderprocessen

weerstand organisatieverandering

Hoe neem je medewerkers mee in verandering? Lees hier over de balans tussen zorgvuldig aansluiten, coachen op inhoud en grenzen trekken.

De LEAN leider hoort zelf ook LEAN te zijn

leiderschap organisatie

Gebruik de LEAN veranderkracht ook voor jouw leiderschap.
LEAN leiders vertonen 5 typen gedrag gebaseerd op 7 waarden.
Investeer in jouw leiderschap.

Ken jij TIM WOODS?

leiderschap

TIM WOOD(S) is een ezelsbruggetje om de 8 vormen van verspilling (‘waste’) eenvoudig te onthouden.
Welke faalkosten herken jij?
Zullen we ze er samen uithalen en vriendelijk afscheid nemen van TIM?

Misverstand 2: cultuurverandering kost veel tijd en geld

misverstand bij cultuurverandering

Misverstand 2: verandering kost veel tijd en geld.
Aantoonbaar onjuist. We hebben korte en effectieve programma’s.
En het levert heel veel op!

Wat is Lean?

Wat is Lean

Wat is LEAN wel en niet?
Hoe kan LEAN jouw organisatiecultuur verbeteren (en v.v.)?
5 kenmerken waarin LEAN zich onderscheidt van onze Westerse managementcultuur.
Voor jou tot slot: onze 10 stappenmethode.

De 5 meest gemaakte communicatiefouten bij een verandertraject

Herken jij één van de 5 meest voorkomende communicatiefouten bij jouw verandertraject?
5 fouten in communicatie!
Evenzovele tips.

10 stappen naar een succesvolle verandering in de organisatiecultuur!

Verandering in 10 stappen

Organisatiecultuur is van invloed op je klanttevredenheid, klachten, rendement, motivatie, flexibiliteit en resultaatgerichtheid.
Ik leg je uit hoe je tot een effectieve organisatiecultuur komt, in 10 stappen.
Lees ook het E-book!

Misverstand 1: cultuur is soft

Misverstand 1: Organisatiecultuur is ‘soft’.
Cultuur en gedrag, de factoren die erg bepalend zijn voor het succes van een organisatie, worden gezien als zacht. Te begrijpen, want hoe meet je cultuur? Hoe leg je dit vast?
Stop met het onderwaarderen van organisatiecultuur.
4 tips hiervoor.

Wat is het nut van praten over organisatiecultuur?

Organsisatiecultuur verandering is eenvoudig. Maar het is niet simpel om eenvoudig te zijn.

Jouw organisatie wordt bepaald door onder -en bovenstroom. Zachte en harde processen.
Als je je realiseert dat ze beide jouw resultaat bepalen, dan is het logisch dat je in beide kanten evenveel energie steekt. In deze blog:
4 organisatiewetten
3 tips en
1 misverstand

Organisatiecultuur … Wat is dat?

Hoe uit organisatiecultuur zich?
Hoe komt het dat 70 % van de verandertrajecten mislukken?
Waar gaat het mis?
En wat kun je daar aan doen?